Annons

Liljeborgselever testar tekniken

Utan ritningar och modeller blir det inga uppfinningar. Det lär sig eleverna i klass 8 och 9 på Liljeborgsskolan, som har tekniktema den här veckan.
Trelleborg • Publicerad 24 mars 2010
Foto: 
Anna Sartell studerar hur olika sorters hus står emot jordbävningar.
Anna Sartell studerar hur olika sorters hus står emot jordbävningar.Foto: 
Praktiskt skolarbete. Skolböckerna får vila när Liljeborgsskolan har temavecka.
Praktiskt skolarbete. Skolböckerna får vila när Liljeborgsskolan har temavecka.Foto: 
Färgglada tillbehör.
Färgglada tillbehör.Foto: 
Hur bildas egentligen en tornado?
Hur bildas egentligen en tornado?Foto: 
Katastrof. Lavan rinner ner för vulkanen som Louise Frifelt (bilden) och Alicia Strama har byggt som en del av sitt temaarbete.
Katastrof. Lavan rinner ner för vulkanen som Louise Frifelt (bilden) och Alicia Strama har byggt som en del av sitt temaarbete.Foto: 

TRELLEBORG. I klassrummet med tema naturkatastrofer bygger Anna Sartell ett hus av sockerbitar. Det ska motsvara ett tegelhus. Hon har redan byggt ett hus med metallstomme – ihoptvinnade piprensare – och ett av träbalkar i form av glasspinnar. När husmodellerna är klara ska hon testa hur jordbävningssäkra de är, genom att ställa dem på en tvättmaskin som centrifugerar.

– Jag ska kolla vilket som håller bäst. Jag tror att det blir trähuset. Metallstrukturen går nog inte sönder, men den är lite vinglig, säger Anna Sartell.

Annons

Hon visar: piprensarna har svårt att hålla sig upprätta. De har redan vält ner på golvet och blivit trampade på.

Arbetslaget på Liljeborgsskolan har temavecka. Den vanliga undervisningen har tagit paus, och istället jobbar eleverna i åttonde och nionde klass med teknik. De gör ritningar och modeller, bygger och skriver.

Syftet är att förstå hur tekniska uppfinningar fungerar, förklarar matte- och NO-läraren Cecilia Flink.

– De får lära sig att testa sig fram, att det rätta svaret inte kommer direkt.

Inför temaveckan har eleverna själva fått välja vilka ämnen de är intresserade av. Sedan har de jobbat uppdelade i grupper. En grupp koncentrerar sig på rymden, en annan lär sig om teknikhistoria.

I gruppen som bygger bilmodeller limmar Alexander Olsson och Otman Korbi ihop sin unika konstruktion.

– Den ska inte ha någon motor utan drivs av en fläkt som är kopplad till hjulen, säger Alexander Olsson.

Tekniktemat har engagerat eleverna på Liljeborgsskolan, enligt Cecilia Flink.

– Några har till och med tagit hem sina projekt och jobbat med dem efter skolan. Det är jätteroligt att se.

Johan Silfversten Bergman
David Hylander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons