Liljeborgselever testar tekniken
TRELLEBORG. I klassrummet med tema naturkatastrofer bygger Anna Sartell ett hus av sockerbitar. Det ska motsvara ett tegelhus. Hon har redan byggt ett hus med metallstomme – ihoptvinnade piprensare – och ett av träbalkar i form av glasspinnar. När husmodellerna är klara ska hon testa hur jordbävningssäkra de är, genom att ställa dem på en tvättmaskin som centrifugerar.
– Jag ska kolla vilket som håller bäst. Jag tror att det blir trähuset. Metallstrukturen går nog inte sönder, men den är lite vinglig, säger Anna Sartell.
Hon visar: piprensarna har svårt att hålla sig upprätta. De har redan vält ner på golvet och blivit trampade på.
Arbetslaget på Liljeborgsskolan har temavecka. Den vanliga undervisningen har tagit paus, och istället jobbar eleverna i åttonde och nionde klass med teknik. De gör ritningar och modeller, bygger och skriver.
Syftet är att förstå hur tekniska uppfinningar fungerar, förklarar matte- och NO-läraren Cecilia Flink.
– De får lära sig att testa sig fram, att det rätta svaret inte kommer direkt.
Inför temaveckan har eleverna själva fått välja vilka ämnen de är intresserade av. Sedan har de jobbat uppdelade i grupper. En grupp koncentrerar sig på rymden, en annan lär sig om teknikhistoria.
I gruppen som bygger bilmodeller limmar Alexander Olsson och Otman Korbi ihop sin unika konstruktion.
– Den ska inte ha någon motor utan drivs av en fläkt som är kopplad till hjulen, säger Alexander Olsson.
Tekniktemat har engagerat eleverna på Liljeborgsskolan, enligt Cecilia Flink.
– Några har till och med tagit hem sina projekt och jobbat med dem efter skolan. Det är jätteroligt att se.