Annons

Lena Andersson: ”Tyskar bokar inte på nätet”

Trelleborg • Publicerad 19 april 2011

Lär känna din marknad, målgrupp och de kanaler de nyttjar, det är före detta turistchef Lena Anderssons råd.

Ska man locka tyska turister måste man förstå hur de beter sig. Det menar Lena Andersson, turistchef i Trelleborg under åren 1987-1999. Idag jobbar hon på Tourism in Skåne.

Annons

Hon menar att det inte räcker att lägga ut broschyrer om Trelleborg på färjorna. När turisterna kommer har de redan planerat sin semester. På nätet hittar man dem inte heller. Det är inte där de bokar sina resor.

– Istället går man till resebyråerna och bokar där. Där finns lika många resebyråer som apotek, säger Lena Andersson.

Tourism in Skåne jobbar därför med olika researrangörer och försöker förse dem med hotellanläggningar, aktiviteter och så vidare.

Ändå kan det vara klokt att satsa på de tyska turisterna eftersom de är intresserade av Sverige. Endast 1,5 procent av de tyska resorna går till Sverige. Men tanke på vilket stort land Tyskland är blir det en jättemarknad.

Lena Andersson jobbar i dag med den utomnordiska marknaden: Tyskland, Holland, Storbritannien och USA. Det är en stor utmaning.

– Den svenska och danska marknaden är lättare att locka, det är snabbare pengar. Här jobbar man också direkt mot konsumenten. Det är svårare att skapa intresse för marknader längre bort där man måste arbeta genom andra, som till exempel researrangörer. Därför är inte heller Sverige särskilt känt som turistland.

Hon tycker att Trelleborg har fått ett lyft sedan hon var turistchef. Tätorten har blivit mer turistvänlig och intressant med parken, torget och Valens köpcentrum.

För att Trelleborgs turistnäring skall fortsätta växa krävs fortsatt samarbete mellan kommun och näringsliv där kommun tillsammans med region kan hjälpa till med just bland annat marknadskunskap men där viljan att växa och utvecklas måste komma från näringen själv.

Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons