Lekfull matte med pinnar och gosedjur
Ett mattelyft för hela skolan, med början ända nere i förskolan, ligger i tiden efter de undersökningar som visat på internationellt sett svaga resultat för svenska elever. Alla älskar ju inte matematik.
Anna Kärre, förskollärare från Nacka, var en gång själv en elev som helst bara ville slippa matte. På tisdagen föreläste hon för 400 personer från Trelleborgs alla förskolor, med syftet att entusiasmera förskollärarna för ämnet och ge konkreta tips på hur de kan fånga upp barnens egen vetgirighet mitt under pågående lek.
– Jag avskydde matte. Jag förstod inte den abstrakta matematiken och det gjorde hela ämnet tråkigt, säger Anna Kärre som skrivit två böcker i ämnet ”lekfull matematik”.
En ögonöppnare för henne blev att inse att massor av helt vardagliga sysslor är matematik.
– Människor gör ständigt beräkningar, exempelvis av tid eller mängder, utan att tänka på det som matematik. Och det gör även barn, när de ska bygga något eller leka sina lekar, säger Anna Kärre.
För läraren blir utmaningen att fånga upp situationer utan att förstöra leken, och använda fingertoppskänsla för att i sin tur försiktigt utmana barnen att ta sina tankar ett steg vidare.
– Leker barn med pinnar, exempelvis, jämför de kanske vilken som är längst och kortast, säger Anna Kärre. Då kan man fråga dem hur många skor lång en pinne är. Men är det deras skor eller mina vi menar? Det ger ju olika resultat. Och det kan ge barnen en förståelse för att det finns en vits med att mäta med samma enheter.
Läroplanen ger förskolorna i uppdrag att följa varje barns utveckling och lärande, med utgångspunkt i barnets egna intressen och förmågor. Anna Kärre ser det som att förskolläraren ska vara en medforskande pedagog som bygger upp barnets tillit till sin egen förmåga.
I publiken finns folk som redan anammat den här metodiken, och är mycket intresserad av den:
– Vissa aktiviteter har man där lärandet blir styrt. Men vi måste fånga barnens intresse, vara där i stunden och försöka utveckla det, säger förskollärare Annika Rintoft från Orrens förskola i Anderslöv.
– Man måste vara lyhörd och utgå från barnens intresse, inflikar Carina Zander Lindholm, barnskötarkollega från Orren.
– Barnen kanske inte kan räkna, men de kan prata om färger och storlekar och annat ändå. Det är lärande i allting, säger Madeleine Ljunggren, förskollärare från Orren.