Annons

Läsare fortsätter att reagera på arbetsplanen för E 6?

Läsarna reagerar på Vägverkets idé. Läs här reaktionerna som kommit in till Trelleborgs Allehanda.
Trelleborg • Publicerad 11 januari 2007

"Om man måste välja om två körfält in eller ut från Trelleborg är det helt klart att föredra två körfält ut från staden med tanke på färjetrafiken. Det är för det mesta då det bildas köer av lastbilar kilometervis.

Med tanke på säkerheten för räddningstjänst, sjuktransport och ambulans förstår vi inte hur man resonerat att det bara behövs ett körfält i endera riktningen när det för alla som dagligen pendlar är självklar med två."

Annons

/Gislövsbor "Jag tycker att det med E 6 är bra då det är ett fält ut från Trelleborg och två in till Trelleborg.

Hade det varit två ut hade man fått gå ihop till ett körfält i samband med rondellen. Inför man i samband med dessa åtgärder omkörningsförbud efter rondellen fram till motorvägen börjar blir det bättre. Sedan borde omkörningsförbud införas för tung trafik samt bilar med släp på motorvägen fram minst till yttre ringvägen."

/Torsten Hansson, Östra Grevie

"Jag pendlar mellan Trelleborg och Malmö varje dag och har gjort så i

nästan 11 år. Det är ett helt vansinnigt beslut att göra en fil FRÅN

Trelleborg och två TILL Trelleborg. Vem har beslutat det? Ä;;;r det någon som

ser hur trafiken FRÅN Trelleborg ser ut på morgonen? Det skulle bli långa

stillastående köer mellan Trelleborg och Vellinge med det förslaget.

Nej ändra det till tvärtom så funkar det för oss alla som skall pendla."

/En daglig pendlareDet är ju heltokigt att bygga två filer TILL Trelleborg när problemen är klart störst FRÅN Trelleborg! Alla som pendlar till Malmö vet att morgonrusningen är betydligt mycket värre än vad kvällsrusningen är till Trelleborg.

Annons

/Daniel Jönsson TrelleborgHåller helt med Daniel Jönsson när det gäller två filer från Trelleborg till Malmö. Det är på morgonen när färjan kommit in som det blir köer det är inte roligt att ha 10-15 långtradare framför sig. Det är inte lätt att köra om, ofta kör de om varandra. Undrar hur det skall gå när här kommer ännu fler färjor.

/En som kör mellan Smygehamn och Malmö varje dag "Jag saknar i debatten motpartens det vill säga vVgverkets åsikt och motivering till det huvudlösa förslaget att ha mittvajer mellan västra korset - väg 511 - Maglarpsrondellen. Kanske är förklaringen att ingen vill visa sitt huvud bakom idiotin. Jag kör nästan dagligen på 2+1 vägar med vajer och uppskattar accelerations- och racingsträckan. Men aldrig har jag upplevt liknande lösning när vägavsnittet är specialdesignat som startsträckan i ett racinglopp med 100-tals lastbilar och 100-tals personbilar tävlar om vem som skall komma först fram till en rondell. Därimellan dessutom en 3-vägskorning.

Vägverkets förslag leker med männsikoliven för sin egen interna lekskola, för att dribbla med pengarna. Ju dummare förslag ju längre kan de skjuta på arbetet och spara sina "budgetpengar" och låta Trelleborgarna betala med sina liv. Trelleborgsalliansens E22/E6 grupp krävde innan helgerna att länsstyrelsen/Vägverket inför hastighetsbegränsning med omkörningsförbud och heldragen linje. På övriga vägar är denna åtgärd mest respekterad. Ä;;ven korsen på E22/E6 från Vellinge har dämpat ommkörningarna. Sätt upp fler kors."

/Bertil Larsson

"Jag kan inte förstå varför det inte ska vara två körfält UT ur stan, inget roligt att komma efter 10-15 lastbilar på morgonen! Det skapar ju massor av irritation och idiotomkörningar."

/Pendlare

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons