Annons

Lärarna a och o i skolan

Med 26 år i yrket som skolledare ser Lennart Larsson en trend där lärare och skolledare har fått fler arbetsuppgifter. Och där undervisningen kommer i skymundan.
Trelleborg • Publicerad 14 oktober 2010
"Det viktigaste för mig är att vara synlig för elever och lärare. Jag kan inte leva upp till alla administrativa krav in i minsta detalj, det gäller att göra prioriteringar", säger Lennart Larsson, rektor på Pilevallskolan.Foto: 

Att resurser spelar roll tycker Lennart Larsson är viktigt att påpeka.

Men lärarnas sätt att hantera undervisningen överskuggar allt annat, det är kärnan i en bra skola. Lennart Larsson är rektor på Pilevallskolan i Trelleborg. Med 26 års erfarenhet av yrket på olika skolor i Trelleborgs kommun ser han en förändring där undervisningen kommer alltmer i skymundan. Ständigt återkommer han till att lärarna och undervisningen måste vara det centrala i dagens skola. Lärare idag utför fler uppgifter än för tio år sedan, bland annat har dokumentation blivit något som tar allt mer tid menar han. Ett effektivare system för dokumentation och ständiga diskussioner kring att förbättra undervisningen är Lennart Larssons lösning.

Annons

– Det finns goda intentioner med många av de nya arbetsuppgifterna, men frågan är om de påverkar elevernas resultat mest. På Pilevall pratar vi mycket om att vi måste fokusera mer på att skapa bra undervisning, säger han.

Också som skolledare ser han en ökning av administrativa uppgifter som gör att det svårare att hinna med att vara ute i den pedagogiska verksamheten.

– Det viktigaste för mig är att vara synlig för elever och lärare. Jag kan inte leva upp till alla administrativa krav in i minsta detalj, det gäller att göra prioriteringar. Men det kan kanske vara svårt om man inte har så stor erfarenhet, säger han.

För att på ett långsiktigt sätt förbättra elevernas betyg har Pilevallskolan valt att satsa på läskunskap. Lennart Larsson menar att på de nationella proven både i matte, engelska och svenska är det läsförståelsen många elever faller på. Sedan drygt ett år tillbaka läser alla elever på skolan en stund varje dag och har dessutom i läxa att läsa hemma ungefär en kvart om dagen.

I Skolinspektionens rapport som kom i mitten av september kritiseras svenska skolan på en rad punkter. Framförallt anses den ha stora problem med att ge eleverna likvärdiga förutsättningar att nå målen. Det handlar bland annat om att ge särskilt stöd åt de som behöver det. Pilevallskolan har en extra utmaning eftersom skolan tar emot samtliga av kommunens nyanlända elever och ungefär hälften av dessa stannar kvar efter introduktionsåret. För det första året får Pilevall extra pengar. Och från nästa år har kommunen beslutat att skolornas pengar ska fördelas mer efter behov.

– Efter att kommunen tog över ansvaret för skolorna har resurserna fördelats väldigt lika. Men ger man lite mer resurser till de som mer behöver det kan det göra stor nytta. Till den stora gruppen som klarar sig bra och är självgående påverkar extra resurser bara marginellt.

Lennart Larsson framhåller vikten av att blanda starkare och svagare elever i samma grupp.

– De högpresterande eleverna blir goda förebilder för de andra i gruppen. Då blir resultaten som helhet bättre.

INTERNAL INTERNAL
Sandra Douglasdotter
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons