Lärare riktar kritik mot gymnasiechef
Brevet är ställt till TA och undertecknat av 71 lärare som jobbar på Söderslättsgymnasiet. I brevet ställer sig lärarna bakom två insändare som publicerats i tidningen den 12 respektive 18 november. Insändarskribenterna kritiserar gymnasieledningen med Lisbeth Netteberg i spetsen, bland annat för en toppstyrd organisation där det inte finns plats för kritiska röster, för att ha nonchalerat lärarna och ignorerat deras rätt till medinflytande samt för en känslokall personalpolitik som håller på att knäcka en hel yrkeskår.
Lärarna vill vara anonyma av rädsla för eventuella repressalier från arbetsgivarens sida.
För Lisbeth Netteberg är kritiken är inte oväntad.
– Förändringar är en process som vissa tar sig genom snabbare än andra, säger hon.
Att kritik skulle komma visste hon men att så många som 71 av gymnasiets drygt 250 lärare skulle vara kritiska är en nyhet.
– Jag hade önskat att det inte var så många, säger Lisbeth Netteberg.
Lisbeth Netteberg anser att gymnasieledningen följer alla avtal och regler som gäller på arbetsmarknaden och att lärarna på det sättet har det medinflytande som regleras i lag. Dessutom ges möjlighet till inflytande i diskussioner ute på arbetsplatserna.
Hon känner inte igen sig i att ledningen inte skulle kunna ta kritik från lärarna.
– Jag har sagt att jag ställer upp närhelst ett arbetslag vill att jag ska komma till en diskussion. Lisbeth Netteberg säger sig inte känna till att lärare som öppet uttryckt sin kritik råkat ut för repressalier.
– Det är ingenting som jag överhuvudtaget hört talas om.
Att gymnasieskolans organisation skulle vara toppstyrd håller hon heller inte med om.
– Det måste finnas ett tydligt ledarskap och det efterfrågas ute i verksamheten, säger Lisbeth Netteberg. Lärarnas kritik leder inte till att Lisbeth Netteberg ändrar någonting i den förändringsprocess som gymnasiet just nu går igenom. Hon förklarar att målen är satta av en enig gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd efter att gymnasiet fått kritik från både skolverket och Komrevs internrevision. Ett tydligt ledarskap och diskussioner är vad hon kan erbjuda.
– Jag får förstärka diskussionen ytterligare, göra vad jag kan och vara ute och träffa dem i verksamheten. Rektorerna ska inom kort inleda en dialog ute i arbetslagen, säger Lisbeth Netteberg.
Hon menar att förändringarna är helt nödvändiga att genomföra. De ska leda till ett ökat elevfokus, bättre möjligheter till stöd och på sikt bättre resultat.
– Vi måste titta mer på vad vi får ut för resultat i skolan i förhållande till resurstilldelning. Vi måste även ta fram nya produktionsnyckeltal för att få en optimal fördelning av resurser, säger Lisbeth Netteberg.
Magnus Aspegren
0410-545 31
magnus.aspegren@allehandasyd.se