Annons

Lärare med fel kompetens i särskolan

Elever på grundsärskolan i Trelleborg har fått svenskundervisning av lärare med fel utbildning. Detta bryter mot skolförfattningarna, och nu får Trelleborgs kommun kritik av Skolinspektionen.
Trelleborg • Publicerad 26 maj 2010
Elever på grundsärskolan har fått svenskundervisning av lärare med fel utbildning.
Elever på grundsärskolan har fått svenskundervisning av lärare med fel utbildning.Foto: 

Felet upptäcktes när Skolinspektionen gjorde besök på grundsärskolorna på Vannhögskolan och Bäckaskolan i oktober respektive januari. På Vannhögskolan undervisade fritidspedagoger i ämnet svenska, och på Bäckaskolan sköttes en del av svenskundervisningen av en förskollärare. Detta räcker inte, menar Skolinspektionen, som kräver att lärare på grundsärskolan ska ha grundskollärarutbildning.

– Vi har åtgärdat det. Den personen som hade svenskundervisningen är mycket skicklig, och har nu fått nya arbetsuppgifter som inte strider mot reglementet, säger Gunilla Centervall, rektor för grundsärskolan på Bäckaskolan.

Annons

Varför personen började undervisa i svenska har Gunilla Centervall inget svar på.

– Det var innan jag började här, säger hon.

Trelleborgs Allehanda har utan framgång sökt Ingela Björklund, grundsärskolans rektor på Vannhögskolan. Resurschef Ann Heide-Spjuth berättar att fritidspedagogerna som undervisade i svenska hade specialpedagogutbildning och lång erfarenhet, men att detta alltså inte är tillräckligt.

Att lärare inte har rätt utbildning för undervisningen är något som skolorna måste ta tag i omedelbart, menar Skolinspektionen. Samma sak gäller det faktum att rektorerna inte i tillräcklig grad följer upp elevernas resultat i skolan. På Vannhögskolan har rektorn Ingela Björklund god kunskap och insikt om varje elev, men enligt Skolinspektionen saknas det en övergripande uppföljning av elevernas kunskapsresultat, något som är värdefullt när det gäller att utvärdera skolans arbete.

Samma synpunkter får Bäckaskolan som också kritiseras för att det vid inspektionstillfället saknades skriftliga omdömen om eleverna.

– Det var vi på väg att upprätta när Skolinspektionen var här och nu har vi infört skriftliga omdömen, säger Gunilla Centervall.

Johan Silfversten Bergman
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons