Lärare lär sig om droger
- Det känns väldigt inspirerande att vara med under den här heldagen, eftersom det är lättare att undervisa om de här sakerna tack vare det undervisningsmaterial som vi har fått av Gösta Skoglund, säger Susanne Linde, lärare på Liljeborgskolan. Lärarkollegan Jeanette Lihuvud, som undervisar på samma skola, instämmer: - Det är tankeväckande att få förslag på hur man bäst berättar om droger och rökning, säger hon. Jag har jobbat som lärare i ett och ett halvt år. När jag har pratat med eleverna om tobak och droger, så märker jag att de är intresserade att diskutera dessa frågor, bland annat när vi har pratat om kroppen och gått in på de skador som rökning ger. I inbjudan till heldagen i Folkets hus poängteras att "mobbningsarbetet oftast inte är fulländat: - Dessutom förekommer grova könsord mot framför allt flickor. Elever saknar ibland den empati som krävs för att förstå hur kamrater kan bli utsatta för förnedring. Droganvändning kryper allt längre ned i åldrarna och finner nya målgrupper och preparat, skriver Susanne Larsson, folkhälsosamordnare i Trelleborgs kommun. Föreläsaren Gösta Skoglund har tidigare arbetat som mellanstadielärare och NO-lärare. Han har sammanställt den röda skriften, utgiven av Folkhälsoinstitutet, som handlar om drog och andra hälsofrågor och riktar sig till elever på mellanstadiet. Uppföljaren, "den blå boken", riktar sig till högstadieungdomar. - Det viktiga med den röda och blå boken är att tipsa lärare om hur de kan undervisa i dessa folkhälsofrågor. Jag hoppas de har kunnat få några infall och uppslag under den här temadagen, säger Skoglund. Lärarna Jeanette Lihuvud och Susanne Linde säger att onsdagens föreläsning har gett dem idéer att fortsätta med "Vett", det projekt som de har startat på sin skola. - Projektet "Vett" står för Vi-känsla, empati, trygghet och tolerans och ska få eleverna att diskutera och fundera kring dessa frågor, säger Susanne Linde.