Annons

Lång väntan för funktionshindrade

Nu ska rutinerna för LSS-beslut som inte verkställts ändras. I Trelleborg väntade vid årsslutet förra året 18 funktionshindrade på att få hjälp.
Trelleborg • Publicerad 31 juli 2008

Den nya bestämmelsen regleras med ett tillägg i LSS. Det är kommunen som beviljar insatserna och som även är ansvariga för dem. Staten anser nu att kommunen bör verkställa besluten på kortare tid så att de funktionshindrade får snabbare hjälp. Därför skärps rutinerna.

Ewa Wallengren, socialkonsulent på länsstyrelsen i Malmö, menar att de skärpta rutinerna är befogade.

Annons

- Vid årsslutet 2007 fanns det 317 icke verkställda beslut i Skåne. Året dessförinnan var det 244. Det har skett en ökning från år till år.

I socialtjänstlagen används den här typen av rapportering redan. Och att det nu även ska göras inom LSS tror Ewa Wallgren kommer påverka väntetiden för de funktionshindrade.

- Inom socialtjänstlagen har man sett att det minskat. Meningen är att de funktionshindrade omedelbart ska få hjälp efter att ett beslut har fattats. Vissa av besluten som inte har blivit verkställda har varit flera år gamla.

Antal personer i Trelleborg, som enligt LSS har rätt till hjälp och som fått ett beslut om insats som inte blivit verkställt, ligger högt i jämförelse med övriga kommuner i Skåne. Detta enligt siffror som lässtyrelsen tagit fram vid årsslutet 2007.

- Trelleborg ligger högt. Det är bara Lund, Kristianstad och Landskrona som ligger högre. I Skurup var det noll beslut som inte var verkställda.

Enligt Ewa Wallengren är siffrorna anmärkningsvärt och upprörande. Hon beskriver det som förfärligt.

- Det är rättsosäkert så det smäller om det. Om man har fattat ett beslut ska man verkställa det omedelbart. Annars har lagstiftningen ingen verkan. Den enskilde är ju då rättslös. Det här är ju svaga människor det handlar om. Karin Cederholm, socialchef i Trelleborgs kommun, menar att handläggarna gör vad de kan för att verkställa besluten.

- Min bild är ändå att det fungerar bra, men det är svårt att hinna med alla. I vissa fall handlar det om att finna bostäder. Vi har lagt i budgeten att vi ska ha ett nytt boende varje år.

För Anna Karlsson, en av tre handläggare som arbetar med LSS-beslut i Trelleborgs kommun, innebär det nya beslutet andra rutiner.

- Det här är helt nytt för oss men om jag har förstått det hela rätt har vi tre månader på oss att rapportera till länsstyrelsen vilka beslut som inte är verkställda. Den första rapporteringen kommer vi att göra den 30 september.

Annons

Hur många LSS-beslut som Trelleborgs kommun fått in sedan de skärpta rutinerna infördes den 1 juli, vet Anna Karlsson inte i nuläget.

- Vi kommer gå igenom de inkomna besluten efterhand. När vi ska rapportera i september vet vi hur många som inte är verkställda.

Hur lång tid det vanligtvis brukar ta att verkställa ett beslut varierar, enligt Anna Karlsson.

- Varje ärende ser olika ut. I vissa fall handlar det om att hitta en kontaktperson och det kan ju ta lite tid innan man hittar rätt person. Det är ju viktigt att de trivs ihop. Men de ska ske skyndsamt, förklarar hon.

Från och med den 1 juli ska kommunen nu även göra en rapportering när beslut inte fullföljts och inte kunnat verkställas inom tre månader. Kommunen och landstingen ska nu även rapportera till länsstyrelsen om de inte har några icke verkställda beslut. Rapporteringen ska ske via en blankett som länsstyrelsen skickar ut.

Caroline Andersson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons