Annons

Lång väg till sjösättning för Solöga

Solöga var mer eller mindre dödsdömd. Men med hjälp av ett gäng riktiga entusiaster och ekträ från Minnesberg ligger hon nu i hamnen i Gislöv. I lördags sjösatte skepps­laget Sirmione sin nionde båt.
Trelleborg • Publicerad 17 juni 2013
Ankaret som troligen kommer från 1600- eller 1700-talet har okänt ursprung men hittades av en fiskare utanför sydkusten. Nu har det fått en ny ankarstock.
Ankaret som troligen kommer från 1600- eller 1700-talet har okänt ursprung men hittades av en fiskare utanför sydkusten. Nu har det fått en ny ankarstock.Foto: 
Håller sig flytande. Efter att ha sjösatts fick Solöga ta en liten tur inne i Gislövs hamn innan hon lades på sin plats vid bryggan där skeppslagets andra historiska båtar ligger.
Håller sig flytande. Efter att ha sjösatts fick Solöga ta en liten tur inne i Gislövs hamn innan hon lades på sin plats vid bryggan där skeppslagets andra historiska båtar ligger.Foto: Claes Nyberg
Torsten Nilsson och Per Åke Persson har tagit sig an Kockums fritidsfiskeklubbs gamla båt och gett henne ett nytt liv.
Torsten Nilsson och Per Åke Persson har tagit sig an Kockums fritidsfiskeklubbs gamla båt och gett henne ett nytt liv.Foto: 

Skeppslaget Sirmione har funnits i nio år och under samma tid har man hunnit bygga, renovera och restaurera sammanlagt nio båtar. Den tionde, Klara-Lovisa, ligger fortfarande på land med en del kvar att göra.

Torsten Nilsson och Per Åke Persson har ingått i den grupp som för fyra år sedan tog sig an Kockums fiskeklubbs gamla motorsnipa byggd i början av 1960-talet. Den var då i ett bedrövligt skick och påminde mer om ett vrak än en båt. Renoveringen har krävt ganska stora mängder ek och en del av det har faktiskt vuxit på Minnesbergs IP.

Annons

– Jag är gammal Minnesbergare och jag var med och tog ned ekarna när vi skulle göra idrottsplatsen. En del använde vi till bänkar men resten lades inne på tegelbruket, berättar Torsten Nilsson som lyckades få fatt i det gamla virket.

– Det var så hårt att det svidde i klingan, säger han och berättar hur de har bytt ut planka efter planka, eller­ bord efter bord som det heter på sjöspråk, i skrovet.

– Sedan vände vi på allt­ihop och gjorde en ny bottenstock, fortsätter han.

Varje tisdag träffas skeppslagets medlemmar i fyra timmar för att arbeta med sina olika projekt. Men hur mycket tid som de egentligen lagt ner på Solöga har de ingen riktig koll på.

– Det är väl det enda vi slarvar med, att föra bok över tiden, säger Per Åke Persson.

Klockan 13 i lördags var det så dags att pröva Solögas flytförmåga. Under högtidliga former kördes hon ner med en båttrail­er och sänktes sakta ner i vattnet. Men det krävdes ett extra ryck för att få henne att släppa trailern och våga pröva sitt skrov. Torsten Nilsson och Per Åke Persson räknade kallt med att hon skulle ta in vatten.

– Hon sjunker inte, men hon läcker, sade Per Åke Persson och Torsten Nilsson konstaterade att alla träbåtar läcker en del.

– Det brukar ta en vecka innan de har tätat till sig.

Sjösättningen var dag­ens största händelse för skeppslagets medlemmar. Men man passade samtidigt på att täcka av en portal till bryggan där deras historiska båtar ligger och låta ett nyrenoverat ankare få sin nya plats i hamnen.

Lisa Kron
Jenny Isaksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons