Annons

Kundtjänsten ändrar rutiner efter anmälan

Som många i Trelleborg reagerat över är det inte okej att avhandla till exempel ansökningar om ekonomiskt bistånd direkt vid disken på Rådhuset. Rutinerna har nu ändrats.
Trelleborg • Publicerad 1 april 2014

När den nya kundtjänsten i Trelleborg infördes var det många som reagerade över att de vid sitt besök kunde höra hur andra redogjorde för sina behov av ekonomiskt bistånd. En person har anmält det hela till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som gjort en tillsyn av förhållandena.

IVO gjorde en oanmäld inspektion i förra veckan och kom tillbaka för en anmäld inspektion dagen efter. Vid den oanmälda inspektionen kom det fram att anmälaren hade rätt: det gick att avlyssna samtal vid kundtjänstdisken.

Annons

Rutinerna har fram till nu fungerat så att det första samtalet tas vid disken men om det finns särskilda skäl så frågar man sökande om de vill gå in i ett annat rum för att prata. Det är dock inte nog, menar IVO.

IVO menar att ett samtal om den enskildes ekonomiska förhållanden inte kan föras i en allmän lokal utan samtycke från den det berör.

Enligt IVO:s rapport från tillsynen beslutade representanter för arbetsmarknadsnämnden och kundtjänst direkt vid sittande bord att ändra rutinerna. Nu ska varje sökande först bli tillfrågad om de vill gå in i ett separat rum för att gå igenom ansökan eller få hjälp med sina frågor. Vid ett nej frågar man då den sökande om de vill gå igenom ansökan vid disken eller lämna in den som den är.

Eftersom den nya rutinen nu börjat gälla anser IVO att ärendet kan avslutas utan några vidare åtgärder. IVO planerar dock att följa upp med en ny tillsyn under hösten 2014.

Louise Löfgren
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons