Kund fick rätt mot snickeri
Kunden hade lämnat en 23 år gammal ytterdörr för att byta två murkna lister runt glaset i dörren. Snickeriet konstaterade att man var tvungen att demontera glaset för att kunna byta listerna. Detta meddelades också kunden, men man gjorde aldrig upp om något pris. Under reparationen bytte snickeriet dessutom dörrblad, eftersom man ansåg att det gamla var i för dåligt skick. Detta fick kunden aldrig besked om. Räkningen slutade på 4062 kronor, vilket kunden tyckte var alldeles för mycket. Enligt honom skulle en helt ny dörr ha kostat ca 2 500 kronor. Han anmälde snickeriet till ARN och yrkade på att få 2 000 kronor tillbaka. Allmänna reklamationsnämnden anser att inget tyder på att reparationen varit undermålig, men att bolaget borde samrått med kunden när de insåg att reparationerna skulle bli mer omfattande. Nämnden tycker att 1 000 kronor är en rimlig summa att återbetala. Enligt snickeriet har kunden fått sina pengar i enlighet med nämndens rekommendation.