Annons

Kritik mot räddningstjänstens arbete

Vellinges revisorer kritiserar avtalet med räddningskåren i Trelleborg-Vellinge. En räddningsverkschef kritiserar räddningstjänster i hela landet för att rycka ut på för många felaktiga larm.
Trelleborg • Publicerad 13 augusti 2002

Men Christer Dahlsjö, räddningschef i Trelleborg tar inte åt sig. - Vi har mycket få inträffade händelser per 1000 invånare, säger han. Sedan mitten av 70-talet och kommunsammanslagningen har det funnits ett samarbetsavtal mellan Trelleborgs och Vellinge kommuner inom räddningstjänstens område. Vellinge köper operativ och administrativ ledning från Trelleborg. All personal på de fyra stationerna i Vellinge är deltidsbrandmän. Vellinge kommuns revisorer har tagit hjälp av revisionsföretaget Ernest & Young och i kritiken av Trelleborgs räddningstjänst ingår att det förebyggande arbetet är obefintligt, att räddningsinsatser inte följs upp och att utvecklingssamtal inte genomförs med personalen. - Vellinge har omkring 30 000 invånare men mycket få objekt som kräver brandsyn. Vellinge är ju inte direkt någon industrikommun, säger Christer Dalsjö. I stället prioriterar vi skolor och vårdinrättningar. När det gäller uppföljning av räddningsinsatser anser inte Christer Dahlsjö att det ger så mycket varje gång. - Vi har många mindre larm, containerbränder och liknande, där inte uppföljning ger så mycket, säger han. Han pekar också på svårigheten med utvecklingssamtal med deltidsbrandmännen. I Vellinge är det samtliga brandmän och i Trelleborg omkring 35 personer. De lägger redan nu ner många timmar på utryckningar, övningar, fysisk träning och läkarkontroller. Arbetsgivare börjar bli kritiska mot att deras anställda, som också är deltidsbrandmän, är borta för mycket från det ordinarie jobbet. Räddningstjänsten i Trelleborg/Vellinge tar emot ett par hundra larm om året, mer än hälften av dem är felaktiga. - Vi vill ha ner antalet. Det är därför vi tar betalt av larmägarna, säger han. De vanligaste orsakerna är bristande underhåll och felaktigt handhavande av larmanläggningen. En smutsig rökdetektor kan t ex bli mycket känsligare. - Vi försöker hjälpa till så långt vi förmår, t ex vid nybygge, säger Christer Dahlsjö. Då kan vi se till att många fel undviks. Men det gäller att lyfta ansvaret till rätt nivå, anläggningsägaren.

Christer Hansson christer.hansson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons