"Kör med knappt tjänliga däck”
För Palms Åkeri betyder den nya däcklagen inte någon större förändring. De har 28 fordon och kör transporter över hela landet. Med transporter till Luleå och andra nordliga städer hänger det ofta helt på däcken om de kommer fram eller inte. Roland Palm berättar att åkeriet länge kört med vinterdäck under det kalla halvåret.
– I Sverige har man alltid varit noga med detta. Jag skulle säga att i princip alla stora svenska åkerier kör med vinterdäck redan. Man måste vara förberedd och välutrustad för att överhuvudtaget kunna ta sig fram när det är snö och halka, säger han.
Men det kostar att köra säkert med vinterdäck som dessutom har rätt mönsterdjup på minst fem millimeter. På Palms byts däcken på fordonen omkring 1 oktober varje höst och används sedan till året efter. Roland Palm räknar med en däckkostnad på omkring 300 000 kronor om året. En summa som många utländska åkare får svårt att klara av.
– Man är ju lite yrkesskadad så jag brukar kolla på de utländska bilarna nere vid terminalen. Men det är minsann inga godkända däck de kör med. De är knappt tjänliga, säger Roland Palm.
I Norge har däcklagarna för tunga fordon länge varit mycket hårdare än i Sverige. Lastbilarna kontrolleras redan vid gränsen och hindras för fortsatt färd in i Norge om de inte uppfyller kraven. Detta är något den svenska polisen borde ta efter tycker Roland Palm.
– Uppfyller de inte kraven får de vända tillbaka vid terminalen eller bli lotsade till en däckfirma för att byta däck. En kontroll när lagen är ny räcker för att sätta igång ryktet om att Sverige är stenhårda, säger han.