Köpvanorna ändras med värmen
– Vi har kanske sålt något enstaka par stövlar sedan i våras, säger Annika Renmarker, som är en av ägarna till butiken.
Olika slags sandaler vill kunderna däremot gärna ha, har hon märkt. Äventyrssandaler, med kraftiga remmar säljer man mycket av. Annars ska det vara öppna skor, som släpper in lite svalkande fläktar.
Även i andra butiker har man märkt nya köptrender tack vare den senaste tidens värmeböljor.
– Vi har aldrig sålt så mycket läsk och vatten som vi har gjort den här sommaren, säger Anna Lindström som är butikschef på Videomix i Trelleborg. Däremot är folk inte lika sugna på att hyra film i sommarvärmen. Det är först framåt kvällarna som semesterfirarna trillar in och då vill man gärna hyra flera filmer över några dagar, så att man slipper komma tillbaka och lämna dem dagen därpå.
Lars-Åke Pugner på Pugners Resebyrå tycker att det är överraskande många som väljer att åka utomlands trots att Sverige i år kunnat bjuda på mycket sol och bad.
– Folk reser ändå, bort från värmen här hemma till någonstans där det är ännu varmare. Det handlar ju inte bara om väder, utan om att få komma bort och få lite nya upplevelser och ombyte från vardagen, säger Lars-Åke Pugner.
Glass är naturligtvis en storsäljare i sommarvärmen, men Hashem Hemmati som äger souvenir- och tobaksbutiken Saffran menar att det finns fler konkurrenter på glassfronten i sommar än tidigare år.
– Men nu börjar det i alla fall komma mer och mer turister, säger han hoppfullt. Förutom fläktar och isglassar är det många som vill ha en egen pool att svalka sig i. Det har Lina Engman som jobbar på BR leksaker märkt.
– Vi har sålt otroligt många pooler den här sommaren. De börjar ta slut i lager, både små barnpooler och stora som rymmer 10000 liter vatten, säger Lina Engman.
Vattenpistoler, sandleksaker, volleybollnät och andra former av utomhusaktiviteter säljer man också mycket av på BR, medan de klassiska familjespelen står och ser övergivna ut på hyllorna.
När det bjuds på gratis solbränna utomhus är det kanske inte många som vill betala för den. Men Felicia Zammal på World Class gym berättar att det varje dag fortfarande kommer några och vill sola solarium.
– Det är först och främst folk som jobbar hela dagarna och som inte har tid att ligga på stranden, säger hon.
Men det är långt ifrån så många som på vintern, förstås. Även i gymmet är det glesare bland motionärerna, vilket kan bero på att många väljer att motionera utomhus när det är fint väder
– Eller så fuskar de litegrand på semestern, säger Felicia Zammal.
Sara Hasselskog