Annons

Köpingeelever får flyt på språket

Läsning av tidningar, ljudböcker och romaner. Eleverna på Köpingeskolan har flera knep för att bättra på engelskan."Jag kollar en del på film. Det är väldigt lärorikt", säger Daniel Lignell som går i nian på Köpinge.
Trelleborg • Publicerad 6 februari 2008
Mindre grupper och mer undervisning sporrar eleverna att plugga. Från vänster Armin Dulovic, Daniel Lignell, Felix Harletun, Ilir Kurtaj och Ahmed El-achkar. BILD: TOMAS NYBERG
Mindre grupper och mer undervisning sporrar eleverna att plugga. Från vänster Armin Dulovic, Daniel Lignell, Felix Harletun, Ilir Kurtaj och Ahmed El-achkar. BILD: TOMAS NYBERGFoto: 

I ett av grupprummen på Pilevall sitter några nior från Köpingeskolan vid det runda bordet.

Alla i den lilla salen är eniga om att de har förbättrat sina kunskaper i engelska.

Annons

De nickar instämmande när den förstärkta språkundervisningen förs på tal:

- Ibland tycker jag det är svårt att förstå engelska. Men jag har lärt mig mycket mer sedan vi började med extra-lektionerna, säger eleven Ahmed El-Achkar.

Daniel Lignell, som är med i samma grupp, understryker att det är lättare att plugga engelska och framför allt att få hjälp nu när han går i en mindre grupp.

- Ja, det ger ett helt annat resultat. Jag känner att det går betydligt lättare i dag än förut, konstaterar han.

Det var i onsdagens TA som vi berättade att ungefär en tredjedel av niorna på Köpingeskolan saknar betyget godkänt i ett eller flera kärnämnen, matematik, svenska och engelska.

Rektor Ronnie Svanberg har sett till att en del ungdomar kan få förstärkt undervisning i engelska med mellan 130-140 minuter i veckan. Extralektionerna har getts sedan i höstas.

Christine Larsson, som är lärare i engelska, tror att omflyttningar och stängningen av själva Köpingeskolan kan ha bidragit till att 28 procent saknar fullständigt betyg i ett eller flera kärnämnen.

- Flytten har säkert påverkat eleverna till viss del. Men jag tror att lugnet har lagt sig nu. Vårt recept för att eleverna ska bli stimulerade och förbättra sin engelska är att skapa trygghet och ge eleverna självförtroende, säger Christine Larsson.

Mindre grupper och mer undervisning har ökat motivationen hos eleverna, menar hon.

Mona Hansson, som är specialpedagog, påpekar att många av niorna förbättrar sina resultat väsentligt under vårterminen:

Annons

- Det finns många som inte blir motiverade förrän sista terminen. Det är först då de inser att betygen ska användas för att komma in på gymnasiet, säger Mona Hansson.

Johan Persson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons