Annons

Köpa, leasa eller gå med i bilpool – det ska du tänka på

Går du i bilköpartankar? Eller kanske ska du leasa en bil eller gå med i en bilpool?
Alla alternativ har sina för- och nackdelar. Hur mycket du kör har dock en avgörande betydelse, konstaterar Konsumentverket.
Trelleborg • Publicerad 8 maj 2019
Att privatleasa en bil har blivit allt vanligare. Liksom att gå med i en bilpool där man bara betalar för bilen när man använder den. Kör man mycket lönar det sig dock ofta att köpa, konstaterar Konsumentverket.
Att privatleasa en bil har blivit allt vanligare. Liksom att gå med i en bilpool där man bara betalar för bilen när man använder den. Kör man mycket lönar det sig dock ofta att köpa, konstaterar Konsumentverket.Foto: Bengt Pettersson

Att ansluta sig till en bilpool har blivit allt vanligare. Då betalar du för den tid du använder bilen; per timme, dygn eller vecka. Ofta tillkommer också en kostnad för körsträckan.

– En enkel tumregel är att om man kör mellan 200 och 1 000 mil per år kan det vara mest lönsamt att vara med i en bilpool. Kör man så pass lite kan kostnaden bli ganska hög om man har köpt en bil, säger Christer Engström, vägledare på Konsumentverkets Hallå Konsument.

Annons

Kör du längre än 1 000 mil per år är det därmed sannolikt mer ekonomiskt att köpa en bil. Eller att leasa en.

Vilket man ska välja mellan de två alternativen är inte självklart. Men även där kan körsträckan få en avgörande betydelse.

När det gäller leasing baseras kostnaden ofta till stor del på hur långt du förväntas köra.

– Vet man med sig att man inte kommer att överskrida den milgräns som är med i leasingerbjudandet är det bra. Och så länge allt fungerar är leasing ett väldigt problemfritt ”ägande”. Ingår det service och däckbyten är det ju enkelt och bekvämt. Du behöver inte heller någon kontantinsats och inget lån. Du betalar en fast månadskostnad, säger Christer Engström.

Men kan det bli billigare att leasa jämfört med att köpa en bil?

– Det är svårt att svara på. Det beror på vilken bil man är ute efter och givetvis körsträckan. Eftersom leasingavtalen skiljer sig mycket åt mellan olika bilfirmor måste man sätta sig ner och jämföra olika avtal och sedan jämföra kostnaden med att köpa motsvarande bil. Det hela är väldigt beroende på vad som ingår i leasingavtalet, säger Christer Engström.

Förutom att ”lusläsa” leasingavtalet för att se om kringkostnader av olika slag ingår - liksom hur mycket det kostar om man överskrider avtalad körsträcka eller har åsamkat mer än ”normalt slitage” - ska man dessutom vara medveten om att konsumentköplagen inte gäller vid leasing.

– Leasing är ju en form av långtidshyra och det finns ingen tvingande lagstiftning som skyddar dig på samma sätt som när du köper en bil. Konsumentköplagen täcker alltså inte leasing utan det är helt och hållet de villkor som står i avtalet som styr ens skyldigheter och rättigheter.

Bäst skyddad rent juridiskt är man därmed om man köper en bil.

– Kör man mycket lönar det sig också generellt att köpa. Och det finns ju en viss frihet i att äga sin bil, att kunna använda den som man vill och inte efter vad som står i ett avtal där man kanske inte är tillåten att köra utomlands, ha med husdjur i bilen eller vad det kan vara, säger Christer Engström.

Andreas WestergrenSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons