Konsument fick rätt i armaturtvist

Trots att lysarmaturen brakade ned från väggen efter bara ett par timmar vägrade butiken Jem & Fix ge David Zanganeh en ny.
Trelleborg • Publicerad 16 augusti 2006
Lysarmaturen i Golmatae Kyanersis badrum föll ner strax efter monteringen. Sonen David Zanganeh försökte förtvivlat sätta fast den, men utan framgång. Nu ska han efter mycket kamp få en ny. BILD: JOHAN BÄVMAN
Lysarmaturen i Golmatae Kyanersis badrum föll ner strax efter monteringen. Sonen David Zanganeh försökte förtvivlat sätta fast den, men utan framgång. Nu ska han efter mycket kamp få en ny. BILD: JOHAN BÄVMANFoto: 

Butiken hävdade att David Zanganeh satt upp armaturen fel och menade att han fick skylla sig själv.

Inte förrän affärens eget visningsexemplar föll ned från väggen erkände butiken att det var fel på varan och gav David Zanganeh en ny.

– Jag blev nonchalant behandlad, säger David Zanganeh.

David Zanganeh hade renoverat sin mamma Golmatae Kiyanersis badrum och skulle komplettera med badrumsskåp, tvättställ, spegel och belysning. Han åkte till butiken Jem & Fix på Hedvägen och inhandlade en färdig "badrumsmiljö" för 888 kronor där samtliga dessa delar ingick.

När David Zanganeh skulle montera lysarmaturen på väggen satte han fast den med två vinkelbeslag i järn som följde med paketet. Det fanns ingen bruksanvisning för hur man skulle sätta fast beslagen så David Zanganeh fick själv lista ut hur armaturen skulle monteras.

– Bara ett par timmar senare hördes ett brak från badrummet. Hela armaturen hade ramlat ned. Som tur var skadades inte det nya kaklet, säger David Zanganeh och visar upp vinkelbeslagen som knäckts mitt itu av armaturens egen vikt. David Zanganeh åkte till affären för att få en ny armatur eller pengarna tillbaka. Han nekades detta med hänvisning till att han monterat armaturen fel.

– Jag blev jättearg och kränkt. Man kan inte sätta upp den på något annat sätt än jag gjort, säger David Zanganeh.

När TA åkte till Jem & Fix för att titta på affärens visningsexemplar hade även detta fallit ned. Beslagen hade brutits av på samma sätt som hemma hos David Zanganeh.

När TA ringer upp butiken i Trelleborg hänvisar man till inköpschefen Johan Borg som inte är stationerad i Trelleborg. Borg är inte medveten om att armaturen i affären har trillat ned och vidhåller först att det inte är något fel på varan.

– Järnbeslaget kan inte gå mitt av på det viset som kunden beskriver, säger Johan Borg.

När TA berättar om visningsexemplaret ändrar han sig.

– Är det som du säger ska han tveklöst få ersättning, säger Johan Borg.

20 minuter senare ringer David Zanganeh till tidningen och berättar att butiken lovat honom en ny armatur.

– Det känns jätteskönt att få rätt och jag hoppas verkligen att det håller bättre den här gången, säger han.

Andreas Mårtensson

0410-545 27

andreas.martensson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.