Annons

Kommunen vill satsa på apostlahästarna

Låt bilen stå. Det budskapet vill politikerna ge till trelleborgarna. För att folk ska välja andra transportsätt ska man anlägga attraktiva promenadstråk, supercykelvägar och göra en storsatsning på stadsbusstrafiken. I prioriteringsordningen sätts fotgängare främst och därefter kommer cykel, tåg, stadsbuss, regionbuss och bil. Om man tvunget ska ta bilen så är det parkering i p-hus som gäller.
Trelleborg • Publicerad 27 juli 2013
Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

ATT PROMENERA SKA VARA ATTRAKTIVT

Att gå och cykla är bra. Det är Trelleborgs beslutsfattare överens om.

Annons

– Tanken är att göra promenader och cykelfärder till ett attraktivt alternativ. Vi ska inte tvinga någon, men det ska finnas bra möjligheter. Ofta är det tiden och bekvämligheten som gör att man tar bilen, och då måste det kännas bekvämt och mer tidseffektivt att kunna gå och cykla, säger Ann-Katrin Sandelius, plan- och byggchef i Trelleborgs kommun.

Att prioritera fotgängare framför annan trafik kan till exempel innebära fler gågator. Men också att man utformar trafikmiljön efter gångtrafikanternas villkor genom till exempel bredare trottoarer.

I förslaget till fördjupad översiktsplan vill man också satsa på ett sammanhängande fotgängarstråk från det handelsområde som skapas kring Hedvägen via lasarettet till Sjöstaden.

Man vill också att stadens kulturinstitutioner och historiska platser lätt ska kunna nås genom fotgängarstråk.

– Det finns många målpunkter i staden i dag, och vi vill knyta ihop de som finns och göra det enkelt att ta sig däremellan, säger Ann-Katrin Sandelius.

Även stadens grönområden ska bindas samman i så kallade gröna korridorer som ska vara attraktiva att promenera i. Den fördjupade översiktsplanen föreslår fyra gröna korridorer.

* Mellan Västervång och Knäckekärr mot Nytorp.

* Mellan Ståstorps by via Kakehögsvägen, Östervångsparken, Malörten och Mellanköpinge.

* Mellan Albäckskogen via Flaningen, Kattebäck, Trelleborgen, Parken, Stadsparken, Gertrudsgården, Österlidsparken, Abelsons park till Karlingedösen vid Dalköpingeån.

* Utmed Trelleborgs nya sydliga paradgata längs med kusten.

Annons

DET SKA GÅ SUPERSNABBT ATT CYKLA

I den fördjupade översiktsplanen planeras för så kallade supercykelvägar med Centralstationen som mål.

– Vi har många cykelvägar i staden men de känns kanske inte så prioriterade. Trafiken blir ofta på bilarnas villkor, och om cykelvägarna känns enklare och snabbare så är det positivt. Det handlar mycket om att höja statusen på cykelvägarna, säger Ann-Katrin Sandelius.

Supercykelvägen, eller den prioriterade cykelvägen som den också kallas, ska ha en gen dragning och vara tillräcklig bred för att kunna få plats med många cyklister och ge möjlighet till omkörningar. Supercykelvägarna ska vara så smidiga att använda att man i rusningstrafik kan spara tid på att cykla jämfört med att ta bilen.

Enligt planen ska supercykelvägen gå genom attraktiva och natursköna miljöer. Den ska ha en avvikande markbeläggningsfärg och vara tydligt avgränsad från bilväg och gångbana. Den ska också vara prioriterad för biltrafiken i korsningar.

Kommunalrådet Ulf Bingsgård (M) menar att Trelleborg med sina korta avstånd har alla förutsättningar att bli en lysande cykelstad, men att staden byggts kring biltrafik.

– Staden har utvecklats på ett sådant sätt att det har varit lättare att ta bilen. Vi tillhör de kommuner i Skåne där man kör mest bil. Det är mycket vanligt att köra väldigt korta sträckor. Det finns flera förklaringar till varför det är så, det är kanske inte lika attraktivt att gå och cykla, säger han.

I förslaget till fördjupad översiktsplan står det att supercykelvägen ska vara en "tydlig statusmarkör" och uttrycka medvetenhet kring miljö och god fysisk hälsa.

TÄTARE TURER SKA ÖKA BUSSRESANDET

Stadsbusstrafiken ska få ett lyft i framtidens Trelleborg och bli ett starkt alternativ till andra färdsätt.

Annons

Genare och snabbare linjer ner till Centralstationen ska göra stadsbussarna attraktivare. Stadsbussarna ska också anpassas till pågatågstrafiken och avgå varje kvart.

Strategin i förslaget till fördjupad översiktsplan är att ha snabba linjer som matar till centrum via två centrala busstråk, ett för stadsbuss och ett för regionbuss.

Enligt planen ska det vara viktigare att snabbt kunna ta sig ner till centrum och Centralstationen än att alla har nära till en hållplats. 500 meter till en hållplats anses som acceptabelt. Att många kanske får längre till en busshållplats ska kompenseras med att det ska gå snabbare när man väl sitter på bussen.

Förslaget är att stadsbussarna ska gå med kvartstrafik istället för med halvtimmestrafik och parera så att man hinner med tågen.

– Stadsbusslinjerna ska vara genare och rakare så att det inte tar för lång tid att åka med dem, säger Ann-Katrin Sandelius, plan- och byggchef i Trelleborgs kommun.

I planen ingår också en förtätning på linjen till Gislöv i rusningstrafik.

Samtidigt som pågatågen kommer så blir det naturligt färre regionbussar till och från Trelleborg. Buss 146 till Malmö kommer att gå en gång i halvtimmen medan buss 346 och 365 utgår helt. Buss 165 blir en renodlad landsortsbuss.

BILISTER SKA PARKERA PÅ HÖJDEN I STADEN

I framtiden ska trelleborgarna parkera i parkeringshus och tanka bilen vid infarten. Allt för att biltrafiken ska bli mindre dominerande i staden.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Patrik Holmberg (C) tycker att trelleborgarna borde gå och cykla mer, inte minst för att främja folkhälsan. Men Holmberg vill också påpeka att han och andra beslutsfattare inte är bilfientliga.

Annons

– Absolut inte. Bor man utanför stan är bilen absolut ett vettigt färdmedel, men bor man i centrum och ska till Centralstationen så är kanske inte bilen det allra bästa, säger Patrik Holmberg.

Kommunen planerar sedan tidigare att flytta två tankstationer till Maglarpsrondellen, och det finns också planer på att flytta en till norra infarten.

– Det är ju vid infarterna de ska ligga, och inte i centrum, säger Patrik Holmberg.

Även kommunalrådet Ulf Bingsgård (M) påpekar vikten av att minska biltrafiken i centrum. Av den anledningen är det viktigt att minska antalet gratis parkeringsplatser.

– Så länge vi har en massa gratis p-platser så tänker man inte på att det finns kostnader med att köra bil. Och om vi ska ha flera tusen nya invånare så funkar det inte att man kör omkring som man gör i dag. Då blir det bara ännu fler som kör varv på varv på varv för att hitta en gratis parkeringsplats, säger han.

I framtiden kommer det att finnas betydligt fler parkeringshus än i dag. Tanken är att i första hand bygga parkeringshus eller parkeringsdäck och i andra hand att parkera utmed gator. Stora plana ytor med parkeringsplatser i markplan kommer att tillhöra det förgångna.

Louise Löfgren
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons