”Kommunen ska gynna lokala företag”
Cemal Adigüzel är mycket kritisk till att bildningsnämnden i februari drog tillbaka långt gångna planer på att lägga ut delar av skolskjutsverksamheten på entreprenad. Anledningarna till att satsningen avbröts var politisk oenighet i den styrande femklövern. En anledning till det var att kostnaderna skulle öka med en miljon per år, jämfört med om kommunen behöll skolskjutsen i egen regi. Men Cemal Adigüzel köper inte det argumentet.
-De har räknat fel. Räknar man in kostnader för bil, chaufför och alltihop hade det blivit billigare att upphandla det. Vi finns också här i Trelleborg och har verksamhet dygnet runt. Kommunen ska gynna lokala företag och inte vara en konkurrent till oss, säger han.
Vad hade det betytt för Taxi Trelleborg om ni hade vunnit en upphandling?
-Mycket. Vi hade kunnat anställa ett tiotal chaufförer, säger Cemal Adigüzel.
Det var i november 2011 som bildningsnämnden fattade beslut om att handla upp delar av skolskjutsverksamheten istället för att köpa in två nya bussar. Posten för att ersätta uttjänta fordon hade då strukits ur investeringsbudgeten. Trots tjänstemännens utredning som visade att en upphandlad skolskjuts skulle föra med sig ökade kostnader valde nämnden att fortsätta upphandlingen. Men i februari fick politikerna kalla fötter och tvärvände.
-Osäkerheten kring kostnaderna var stor och samtidigt vet vi att vi har en väl fungerande egen verksamhet. När det inte rådde politisk enighet inom femklövern valde nämnden att avbryta upphandlingen, säger Roland Hansson (KD), vice ordförande i bildningsnämnden.
Kristdemokraternas inställning var att gå vidare med upphandlingen och Roland Hansson ger delvis Cemal Adigüzel rätt i sin kritik att kommunen inte ska konkurrera med lokala företag.
-Den kritiken kan vara lite berättigad. Det här beslutet är lite småfegt. Av företagsskäl tycker jag att det hade varit bättre att låta företagen visa vad de går för, säger Roland Hansson.