Kockums flyttar inte till Trelleborg
-Det är tragiskt, säger Björn Widell, vd på Kockums Industrier. Vi hade redan flyttat till Trelleborg mentalt, men när konjunkturen ser ut som den gör är det inte möjligt att fortsätta.
Kockums Industrier tillverkar järnvägsvagnar och har under de senaste åren inte fått några nya order. Just nu tillverkar man de sista malmvagnarna för statliga LKAB, men när de är klara under tredje kvartalet avvecklas verksamheten på Kockums gamla industriområde i Malmö.
-All personal är ju varslad och uppsagd, säger Björn Widell.
Det var vid årsskiftet 2008/2009 som Kockums Industrier meddelade att man planerade en flytt till Trelleborg. Men flytten försenades gång på gång på grund av finanskrisen och nu blir den alltså inte av över huvud taget.
-Vi har produkter som våra kunder vill ha. Och vi har kunder som vill köpa. Men de får inga lån från sina banker, säger Björn Widell. Vi hade en stor order på gång som vi trodde skulle gå igenom, men till slut blev det nej från banken även i det fallet. Och då tvingades vi fatta det här beslutet.
Björn Widell menar att det ser ut på liknande sätt runt om i Europa.
-Alla våra kunder, i Spanien, Frankrike, Tyskland, säger samma sak. Man behöver nya vagnar, men får inte låna.
Kommunalrådet Ulf Bingsgård (M) fick beskedet härom dagen.
-Det är mycket tråkigt. Dels för Trelleborgs del, men även för att Kockums Industrier arbetar i en framtidsbransch, vi vill ju att mer gods ska gå på järnväg. Tydligen är det svårt att konkurrera med lastbilstransporterna.
Trelleborgs hamn och det kommunala bolaget Östersjöterminalen har investerat cirka nio miljoner kronor i ett nytt järnvägsspår ut till Nio-E-området dit Kockums skulle flytta.
-Jag har pratat med vd för hamnen Tommy Halén om det, säger Ulf Bingsgård. Man kan inte säga att investeringen är helt bortkastad. Vi har ju diskuterat ett truck- och logistikcenter i östra Trelleborg.
Jan Isaksson (M) är styrelseordförande i hamnbolaget och håller med om att Trelleborg kan få nytta av investeringen trots allt.
-Man kan tänka sig att vi lägger truck- och logistikcentret på Nio-E-området när vi flyttar det. Det kan bli en del i arbetet med att lämna de västra delarna av hamnen för den planerade Sjöstaden, med bostäder, säger han.