Klart när E 6 börjar byggas
TRELLEBORG. Däremot är det inte klart vilken entreprenör som ska genomföra projektet. Vägbygget kommer att börja den 30 september med schaktarbeten för en tunnel i Maglarp som ska leda upp till platsen där det tidigare fanns ett vindkraftverk. Efter det följer arbetet med broar i Skegrie, Håslöv och Vellinge. Först en bit in i oktober kommer de större vägarbetena igång på allvar. Men enligt Marie Minör, projektledare på Vägverket, är det oklart hur vägbygget påverkar vardagen för trafikanterna.
– Under bygget minskas bredden på vägen och hastigheten sänks. Så naturligtvis påverkas trafiken. Men det är entreprenören som lägger upp planen för i vilken ordning man tar olika etapper och till exempel sänker hastigheten på en viss vägsträcka, säger Marie Minör.
Även om planeringen hänger på entreprenören arbetar Vägverket och Skånetrafiken i en planeringsgrupp för hur busstrafiken ska läggas upp medan bygget pågår.
– Det är viktigt att hastigheten inte sänks på onödigt långa sträckor. Därför har vi hela tiden kontakter med Skånetrafiken för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt. Vi ska också informera via annonser i tidningarna, säger Torbjörn Sundgren biträdande projektledare på Vägverket
Sista datum för entreprenörer som vill komma in med anbud är satt till 20 augusti. Alltså bara 1,5 månad innan den officiella byggstarten. Dessutom dröjer det ytterligare några veckor innan Vägverket har avgjort vem som vunnit upphandlingen. Då har också övriga entreprenörer tio dagar på sig att överklaga Vägverkets beslut. Trots det menar Torbjörn Sundgren att vägbygget kommer sätta igång på utsatt tid.
– Vi tittar på flera olika kriterier. Men den som kommer in med det lägsta priset brukar få uppdraget. I entreprenörens underlag ska de också visa att de klarar av att börja bygga vägen 30 september och vara klara till hösten 2011, säger han.
Totalt kommer vägbygget att gå på cirka 360 miljoner kronor. En del av kostnaden består av utgifter för mark som måste lösas in för att den planerade vägen ska bli verklighet. För närvarande är inte alla förhandlingar mellan Vägverket och markägarna klara. Men det är inget som hindrar eller försenar byggnationen.
– Det är en pågående process. Vi har möjligheten att börja bygga även om Vägverket och en markägare inte är överens. En enskild person kan inte hindra projektet, säger Marie Minör.