Klart för ny evakueringsväg till Trelleborgs hamn
På fullmäktigemötet i slutet av mars beslutade man, genom en så kallad minoritetsbordläggning, att skjuta på två beslut som är centrala för genomförandet av den östliga ringvägen och den östliga hamninfarten. Det handlar om en ny evakueringsväg österifrån till hamnen (som styret i framtiden hoppas ska användas som hamninfart) och en bro över Mellanköpingevägen.
Bordläggning används för att ge ledamöterna mer betänketid i ett ärende, men om oppositionen hade förväntat sig att styret skulle komma på andra tankar under den månadslånga betänketiden så blev man besviken. Positionerna var lika tydliga som tidigare: Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna ville fortfarande driva igenom planerna.
– Jag yrkar med glädje bifall, sa Henrik Silfverstolpe (L) när bron över Mellanköpinge var uppe för beslut, en glädje som antagligen även gällde evakueringsvägen. L röstade för båda projekten, liksom 28 andra ledamöter från M, SD och KD.
20 ledamöter från Socialdemokraterna, Vårt Söderslätt, Centerpartiet och Miljöpartiet röstade emot. Emil Samnegård (MP) yrkade inte bara avslag, utan ”fett avslag” på evakueringsvägen, som han menar är onödigt stor. Den långsiktiga ambitionen, att göra om den till en östlig hamninfart, är också minst lika onödig, menade han.
– Ni säger att det inte går att bygga en sjöstad utan en östlig hamninfart. Men med en tunnel från väster så får man kanske ännu mer plats att bygga en sjöstad på, sa han.
Vårt Söderslätts Sven Tilly pekade på att evakueringsvägen påverkar Nyhemsparken kraftigt, med sämre möjlighet till rekreation, till exempel vad gäller den badplats som görs om till hundbadplats när den nuvarande måste ge vika för vägen. Det är inte heller klarlagt att evakueringsvägen är ett krav från räddningstjänsten, menade han.
”Om vi säger nej till den så vill jag se vem som tar ansvar om vi inte kan evakuera vid en olycka. Det är helt oansvarigt att inte bygga den.”Jan Isaksson (M)
Hamnbolagets ordförande Jan Isaksson (M) tyckte att alla som är emot en evakueringsväg agerar oansvarigt. Det är rent av farligt att inte bygga en evakueringsväg, menade han.
– Om vi säger nej till den så vill jag se vem som tar ansvar om vi inte kan evakuera vid en olycka. Det är helt oansvarigt att inte bygga den, sa han.
Innan besluten klubbades om att bygga evakueringsvägen och bron över Mellanköpingevägen försökte oppositionen, med Socialdemokraterna i spetsen, att få till en ny bordläggning till efter valet.
Det ifrågasattes av Per Jönsson (M), som undrade varför inte Socialdemokraterna sagt något om detta tidigare i processen. Svaret från oppositionsrådet Lennart Höckert (S) blev att man lyssnat in och tänkt om.
Per Jönsson var också en av dem som med bestämdhet hävdade att Sjöstaden inte går att genomföra fullt ut om det inte blir en östlig hamninfart.
– Hela Kuststadsprojektet hänger ihop med hamninfarten. Det går att bygga ändå, men inte alls i den omfattning som vi tänkt.
Hamninfart och ringvägar
Trelleborgs kommunfullmäktige har beslutat bygga en ny östlig infart till Trelleborgs hamn som ska gå via en ny östlig ringväg.
Infarten ska bekostas av Trelleborgs hamn och ringvägen av Trelleborgs kommun.
Trafikverket har hittills sagt nej till en ny östlig infart till hamnen och därför kom kommunen och Trafikverket 2020 överens om att pausa arbetet med en östlig hamninfart ”på obestämd tid”. Det behövs dock en evakueringsväg/angreppsväg till och från hamnen, anser kommunen och hamnen. Tanken är att den i framtiden även kan tjänstgöra som östlig hamninfart.
Parallellt med detta vill kommunen också bygga en ny västlig ringväg som ska kunna kopplas ihop med den östliga. Även denna ska kommunen själv bekosta.