Annons

Kartläggning ska ge bättre centrum

Längre öppettider och bättre parkeringsmöjligheter på lördagar. Det är två synpunkter i en konsumentenkät om Trelleborgs centrum som Trelleborgs utvecklings AB genomfört och som nu kan bli verklighet.
Trelleborg • Publicerad 18 augusti 2005

Trelleborgs utvecklings AB skickade i våras ut 750 enkäter till slumpvist utvalda hushåll i kommunen. Enkäten innehöll bland annat frågor om shoppingvanor, öppettider och om vad som kan bli bättre i stans centrum. Syftet med enkäten var att få fram vad kommuninvånarna tycker om Trelleborgs centrum för att på det sättet hitta lämpliga åtgärder för att utveckla stadskärnan.

451 personer, eller 60 procent, besvarade enkäten och det är enligt Sebastian Månsson, ansvarig för näringslivsutveckling på Trelleborgs kommuns utvecklings AB, ovanligt många.

Annons

– Det är mycket i såna här sammanhang. Jag tolkar det som att det finns ett intresse och ett engagemang från Trelleborgarna, säger Sebastian Månsson.

Handelsklubbens ordförande Lars Bergqvist, tycker att resultaten i en del fall är svårtolkade men välkomnar en enkät av det här slaget.

– Det är väldigt bra för kommunen och handeln att man gör en sån här konsumentenkät, säger Lars Bergqvist. Resultatet visar bland annat att 70 procent anser att urval och mixen av butiker i centrum är bra. Lika många är nöjda med den personliga service de möts av i stans butiker.

– Det verkar som folk är rätt så nöjda med stan som sådan, säger Sebastian Månsson.

Han anser personligen att siffrorna för kultur och nöje är lite väl låga. 70 procent svarade att de åker till centrum en gång eller mindre i månaden för att roa sig eller vara kulturell. Lars Bergqvist på Handelsklubben, tror dock att det är en svår nöt att knäcka.

– Det är svårt att jobba med det här, inte bara i Trelleborg utan även i större städer, säger Lars Bergqvist.

Enkäten innehöll även frågor om huruvida människor känner sig trygga i centrum eller inte. Dagtid var nästan alla trygga men kvällstid kände sig så många som 39 procent otrygga eller ganska otrygga. Men otryggheten är dock inte ett problem som Trelleborgs utvecklings AB eller Handelsklubben kan komma till rätta med på egen hand.

– Det handlar även om samhället i stort som vi lever i, säger Sebastian Månsson. Konsumentenkäten har presenterats för handelsklubben och det har lett fram till vissa bitar som man nu ska jobba vidare med. Det handlar till exempel om önskemål om längre öppettider i affärerna på lördagar.

– Öppettider är en central fråga. Men man måste ha med alla handlare på tåget, säger Lars Bergqvist.

De flesta använder sig av bilen för att ta sig in till centrum vilket i sin tur ställer krav på att det finns tillräckligt med parkeringar. Nästan 50 procent av Trelleborgarna tycker det är svårt eller mycket svårt att hitta parkeringsplats i stan på lördagar.

Annons

– Det fordrar att fastighetsägarna och kommunen ser till att det finns parkeringsmöjligheter i stan, säger Lars Bergqvist.

Vidare kan torghandeln komma att förändras och Östergatan måste bli mer attraktiv.

I enkäten svarade 71 procent att gatan behöver mer belysning och växter och 35 procent ansåg att Östergatan bör bli gågata.

– Östergatan är det stora dilemmat för oss. Där måste man rusta upp och fylla butikerna så att det ser snyggt och trevligt ut. Men det här ligger i första hand hos kommunen, säger Lars Bergqvist.

Magnus Aspegren

0410-545 31

magnus.aspegren@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons