Annons

Kabelfel lämnar abonnenter hjälplösa

Trygghetslarm, telefon och internet ligger nere för åttonde dagen i rad. "Så här lång tid ska det inte behöva ta att laga ett kabelfel", säger Monica Alfredsson, som är en av de drabbade abbonnenterna.
Trelleborg • Publicerad 27 juni 2006
I över en vecka har Monica Alfredsson och hennes grannar varit utan telefon och internet. Ett vägarbete utanför huset har orsakat ett allvarligt kabelfel och på Telia har man ingen aning om när felet kommer att vara åtgärdat.bild: tomas nyberg
I över en vecka har Monica Alfredsson och hennes grannar varit utan telefon och internet. Ett vägarbete utanför huset har orsakat ett allvarligt kabelfel och på Telia har man ingen aning om när felet kommer att vara åtgärdat.bild: tomas nybergFoto: 

Det var under tisdagsmorgonen i förra veckan som en telekabel grävdes av i samband med ett vägarbete utanför bostadshuset i centrala Trelleborg. Men trots att kabelbrottet enligt Monica Alfredsson ligger fullt synligt i ett av vägarbetsdikena har det tagit lång tid för Telia att lokalisera felet. På Telias kundsupport kan man inte säkert säga hur lång tid det kommer att ta innan abonnenterna åter kan ringa från sina telefoner.

– Det är för djävligt, säger Monica Alfredsson och berättar att en av hennes grannar har ett trygghetslarm som är kopplat via telefonen och som därför inte har fungerat på över en vecka.

Annons

Normalt sett prioriteras ärenden där trygghetslarm är inblandade, men enligt Telias kundsupport har man inte kunnat göra det i det här fallet, eftersom det rör sig om ett omfattande fel. Om någonting skulle hända vårdtagaren under den tid som trygghetslarmet inte fungerar är det inte Telia som bär ansvaret, utan kommunen.

Monica Alfredsson brukar använda sig av internet dagligen och håller kontakt med många av sina kompisar via nätet. Men nu får hon istället gå ner till ett internetcafé. På egen bekostnad.

– Telia har erbjudit mig att få reducerad abonnemangskostnad under tre månader som kompensation. Men det täcker knappast alla timmar på mobilen som det här kabelfelet har orsakat, säger Monica Alfredsson.

Hon har själv ringt till Telias kundsupport flera gånger och fått olika uppgifter på hur och när problemet ska lösas. Bland annat har hon fått höra att dröjsmålet beror på att det finns många olika driftstörningar i Trelleborg och att man tar hand om felen i tur och ordning. På Telias hemsida fanns det under tisdagseftermiddagen tio rapporterade driftsstörningar i landet, men ingen av dessa var belägna i Trelleborg. Samtliga fel hade enligt hemsidan uppstått under tisdagen och beräknas vara lagade inom 48 timmar.

Sara Hasselskog

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons