Annons

Jörgen Flink är modell i Ikeas nya reklamfilm

Med värme, pondus och rött hår visar kommunens kultur- och fritidschef Jörgen Flink upp heminredning i Ikeas reklamkampanj.
Trelleborg • Publicerad 12 februari 2021
Kommunens kultur- och fritidschef Jörgen Flink.
Kommunens kultur- och fritidschef Jörgen Flink.Foto: Tomas Nyberg

I en reklamfilm från Ikea med titeln ”Fixa hemmajobbet i en annorlunda vardag” går Jörgen Flink från att äta frukost till att börja jobba vid köksbordet.

En dag blev han utan förvarning uppringd av ett castingföretag som jobbar med att hitta modeller till reklamkampanjer. Han har inte sökt jobbet, utan det visar sig att de hittat honom på sociala medier, på samma sätt som att man ”upptäcker” modeller på gatan.

Annons

– Ikea eftersökte en rödhårig man i 55-årsåldern som skulle utstråla pondus och värme.

Innan Flink tackade ja stämde han av med kommundirektör Fredrik Geijer att det var okej.

Kan det vara en potentiell intressekonflikt?

– Nej det tycker jag absolut inte. Det här är bara en kul grej. Men jag vill ändå stämma av, säger Flink.

Snart var han på väg upp till Ikea communications gigantiska studio i Älmhult, där han plåtades och filmades.

Du brukar köra framträdanden och filmer på Trelleborgsgalan. Har du en skådespelarsjäl?

– Egentligen inte, jag är musiker från början. Men jag är väldigt van vid scener.

Ska du anmäla dig till fler kampanjer nu?

– Nej, det kommer jag absolut inte att göra. Jag var bara med för att det var kul, jag behövde pigga upp mig själv i pandemin. Jag har inga planer på att fortsätta med en ny karriär. Jag tänker inte bli den nya Ica-Stig.

Peter OttossonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons