”Jag känner nästan alla kunder och kan namnen”
Ett strävsamt lanthandlarpar som kämpar i motvind och till slut tvingas stänga butiken. Det är för många bilden av lanthandeln. En bild som inte delas av Joakim Persson.
– Det finns en konstig inställning att de är synd om oss lanthandlare. Jag håller inte med om det. Visst är det en utmaning men mycket handlar om att vara kreativ och hänga med, säger han.
För att lyckas med den ambitionen krävs, enligt Joakim Persson, tre saker: ett utbud som motsvarar kundernas behov, någon form av egen nisch och att skapa en nära relation till kunderna.
– Det är viktigt att inte behålla samma sortiment i evigheter, man måste vara flexibel. Vi har även kvar manuell charkdisk här, det är uppskattat. Jag känner ju nästan alla kunder också och kan deras namn, sånt är avgörande säger han.
Och Joakim Persson tror att det är ett koncept som inte har ett bäst-före-datum.
– Ekonomiskt håller vi näbben ovanför ytan. Det känns bra och jag ser ljust på framtiden och tror att vi kommer finnas kvar i flera år, säger han.