Annons

”Jag känner mig förd bakom ljuset”

Den nya kundtjänsten i Rådhuset innebär att fyra personer i receptionen måste sluta sina nuvarande tjänster. Förfarandet upprör oppositionsrådet Helmuth Petersén (SD) som anser att politikerna blivit förda bakom ljuset. – Om jag vetat detta så hade jag aldrig röstat för förslaget, och jag vet fler som tycker som jag, säger han.
Trelleborg • Publicerad 1 februari 2014

Kommunfullmäktige beslutade i juni i fjor att anta en ny modell för den kommunala kundtjänsten, som sedan sjösattes vid årsskiftet. Som underlag fanns en utredning i vilken kommunledningsförvaltningen beskrev hur den nya kundtjänsten skulle fungera.

Bland annat stod det vilka kompetenser som var önskvärda hos de anställda, de så kallade kommunvägledarna. Till exempel några års yrkeserfarenhet, vana av att arbeta med telefoni samt högskoleutbildning.

Annons

Efter att beslutet togs har kommunledningsförvaltningen tagit fram en kravprofil för kommunvägledarna. I den är högskoleutbildning, som vissa av de anställda inte har, inte längre bara en önskvärd kompetens utan ett krav. Det har fått Helmuth Petersén att gå i taket.

Social kompetens

– Hade jag vetat att det krävs högskoleutbildning för att jobba i kundtjänsten hade jag aldrig röstat för. Att ha högskoleutbildning innebär inte att man har hög social kompetens, vilket jag tycker är viktigare, säger Helmuth Petersén och fortsätter:

– Jag tycker inte att högskoleutbildning är ett rimligt krav att ställa. Att jobba i kundtjänsten handlar om att vägleda folk och det är något som man kan lära sig, säger han.

Petersén är upprörd över att kravet kommit till efter att kommunfullmäktige fattat beslut om att införa den nya kundtjänsten.

– Jag känner mig förd bakom ljuset. Man åberopar att detta är ett politiskt beslut, men det är ju inte detta beslut som vi har fattat.

Uppstått arbetsbrist

Charlotte Rosenlund Sjövall är strategisk chef i kommunen och ansvarig för den nya kundtjänsten. Hon menar att det har uppstått en arbetsbrist på vissa befattningar eftersom man vill växla kompetens.

– Vi har fått i uppdrag av fullmäktige att bygga en ny kundtjänst. Då har vi tittat på en del andra kommuner som är framgångsrika i detta och insett att vi inte kan jobba på samma sätt som innan och inte ha samma kompetens, säger hon.

Charlotte Rosenlund Sjövall håller inte med om att man fört politikerna bakom ljuset genom att först efter det politiska beslutet ställt krav på att kommunvägledarna ska ha högskoleutbildning.

Annons

Uppdrag av politikerna

– Det har aldrig varit vår intention att föra någon bakom ljuset. Vår intention är att förbättra servicen för medborgarna, ett uppdrag som vi fått av politikerna. Med det beslutet har man satt en riktning och mål på vad vi ska uppnå och för att uppnå dem måste vi ha en kravprofil på kommunvägledaren som utvecklar verksamheten. Den kravprofilen sätter vi som arbetsgivare, säger Charlotte Rosenlund Sjövall.

Personalchefen Magnus Dahlberg säger att förhandlingarna om själva organisationen är klara, men det innebär inte att de fyra anställda måste sluta i kommunen. Just nu utreder man möjligheterna till omplaceringar.

Taner Caliskan och Kristin Knutsson
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons