Annons

Isbrytare vill göra sjön het

Ymer, en av Sveriges största isbrytare, stannade på onsdagen till utanför Trelleborgs hamn. Det vanligtvis sommarlediga fartyget turnerar i år runt landet för att locka folk till sjöfarten.
Trelleborg • Publicerad 30 juli 2008
Ymer bryter is i genomsnitt tre månader om året, i Bottenviken och Bottenhavet.
Ymer bryter is i genomsnitt tre månader om året, i Bottenviken och Bottenhavet.Foto: 
Kommandobryggan och kapten Stefan Söderholms utsikt.
Kommandobryggan och kapten Stefan Söderholms utsikt.Foto: 
Göte Lindberg, ordförande i Flottans mäns Trelleborgsavdelning och Lars E Fränngård, koordinator för Sjöfartskaravanen, på väg ut till Ymer.
Göte Lindberg, ordförande i Flottans mäns Trelleborgsavdelning och Lars E Fränngård, koordinator för Sjöfartskaravanen, på väg ut till Ymer.Foto: 
Isbrytaren Ymer stannade i går till längs Trelleborgs redd. Förhoppningen med besöket är att locka trelleborgare till att jobba på sjön. Bild: Malin Palm
Isbrytaren Ymer stannade i går till längs Trelleborgs redd. Förhoppningen med besöket är att locka trelleborgare till att jobba på sjön. Bild: Malin PalmFoto: 

Medelåldern är hög inom landets rederier, sjöräddningssällskap och andra sjöfartsinstanser.

Därför besöker isbrytaren Ymer ett flertal svenska hamnar under sommaren för att inspirera, framförallt ungdomar, till att söka sig till branschen.

Annons

- Medelåldern ligger på minst 50 år inom de flesta yrken. Ålderspyramiden ser ut som en svamp, säger Lars E Fränngård, koordinator för Sjöfartskaravanen i Trelleborg.

I de flesta andra städer som fått besök av Ymer har fartyget lagt till i hamnen. Så blev inte fallet i Trelleborg eftersom fartyget går för djupt för hamnkonstruktionen.

I stället fick inbjudna gäster transporteras ut till isbrytaren med hjälp av Sjöräddningssällskapets räddningsbåt.

- En fantastisk möjlighet det här. Att få gå ombord på en isbrytare mitt i sommaren, utbrast kommunalråd Ulf Bingsgård (m) som fanns på plats.

Här fanns även inbjudna från rederier, flottan, sjöräddningen och Sjöfartsmuseet. Men målgruppen ungdomar var inte representerad.

- Vi vet inte var de är helt enkelt, förklarar Lars E Fränngård som ändå hoppas att rekryteringsbasen på sikt kommer att få ta del av besöket.

- De representanter som finns här har kontakter.

Svensk import och export är starkt beroende av sjöfarten. Det finns i dag 14 000 svenska sjöman och 150 000 anställda som arbetar med anknytning till sjön. Men enligt Lars E Fränngård är det svårt att hitta ny personal samtidigt som efterfrågan på sjöfolk växer stadigt.

Dessutom är lönekonkurrensen från bland annat Norge ytterligare en nagel i ögat.

Ymers befälhavare Stefan Söderholm framhåller dock de svenska anställningsförhållandena som ett viktigt konkurrensmedel.

Annons

Och som anställd på en svensk isbrytare blir det sällan mer än tre månader till havs om året. Merparten av tiden tillbringas med underhållsarbete i hamn.

- Så det är inga problem att gå i land och göra saker på kvällen till exempel om man vill det, säger Stefan Söderholm.

Ola Isaksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons