Annons

Isabel, 19, tog jobb i hemvården: ”Bara torka skit” tror kompisarna

Hon hade tänkt sköta hästar. Men det blev en helt annan sorts omvårdnad som fångade trelleborgaren Isabel Weilands intresse. Hon fick ett sommarvik inom hemvården och där hoppas 19-åringen kunna bli kvar, i ett jobb där hon möts av så mycket tacksamhet.
Trelleborg • Publicerad 9 juni 2022 • Uppdaterad 10 juni 2022
På sin trogna cykel – numera eldriven – kan Isabel Weiland ta sig runt till sina kunder i hemvårdsområdet.
På sin trogna cykel – numera eldriven – kan Isabel Weiland ta sig runt till sina kunder i hemvårdsområdet.Foto: Tomas Nyberg

Omkring 40 anställda utgör hemvårdsområde Väster, ett av Trelleborgs sju hemvårdsdistrikt. Till det här gänget kom i fjor somras 19-åriga Isabel Weiland som vikarie, dagarna efter studenten. Och hon har blivit kvar, numera som månadsanställd.

– Lite tveksam var jag nog. Jag hade aldrig sett mig själv jobba i vården innan. Det fanns inte på kartan, medger Isabel.

Annons

Hon hade ju egentligen tänkt jobba med hästar. Men hästskötarutbildningen på ridgymnasiet i Svedala gav henne en stark insikt om att hästskötsel, det skulle förbli en hobby och inte ett yrke.

”Hemvården, det är väl bara att torka skit” sa många av Isabels kompisar. Men hon upptäckte att jobbet i verkligheten var något helt annat.

”Jag trodde att man mest bara hjälpte kunderna med personlig hygien. För det är ju det man hör. Men vi gör allt som kunderna behöver hjälp med.”
Isabel Weiland, hemvårdare

– Det är så mycket mer än man kan tro, berättar hon. Jag trodde att man mest bara hjälpte kunderna med personlig hygien. För det är ju det man hör. Men vi gör allt som kunderna behöver hjälp med. Allt ifrån att klä på dem till att gå promenader, laga mat och hjälpa dem ut på ärenden.

Område Väster är ganska stort, och inbegriper bland annat Bryggaregatan, Hallasvängen och Kungahusen. Där cyklar Isabel omkring och gör mellan 15 och 20 insatser om dagen.

– Men då kan det vara samma person man besöker mer än en gång, förklarar hon.

Hon upplever inte jobbet som stressigt. Utan kvalitet i arbetet trivs man inte själv med sin insats, resonerar Isabel.

– Kvalitet är när man utför sina uppgifter med noggrannhet, och känner av om de kanske behöver en extra stund för att prata lite. Då får man göra det. Kanske torka av diskbänken ordentligt om de har spillt. Även om de kanske kan själva, så ser de kanske inte alltid så bra. Ibland tar det mer tid, ibland mindre.

– Jag hade inte velat att någon kom till mig när jag är gammal och bara springer igenom mitt vardagsrum, eller borstar mina tänder i 200. Då vill ju inte jag göra det för någon annan heller.

Isabel Weiland med sin chef, Marie Becker på hemvårdsområde Väster. Som ligger på gamla Östergården, men snart ska flytta till nya bopålar som förhoppningsvis ligger närmare det egna distriktet.
Isabel Weiland med sin chef, Marie Becker på hemvårdsområde Väster. Som ligger på gamla Östergården, men snart ska flytta till nya bopålar som förhoppningsvis ligger närmare det egna distriktet.Foto: Tomas Nyberg

Marie Becker, chef för hemvårdsområdet, blir alldeles rörd när hon hör Isabel Weiland berätta för TA om sina erfarenheter.

– Jag blir så stolt. Jag lovar, vi har inte pratat igenom det här innan, säger Marie Becker och skrattar.

Annons

Den där mognaden har inte alla ungdomar från start, enligt Marie Becker.

– Det är alltid någon som hoppar av varje sommar, som kanske inte riktigt visste vad jobbet innebar. En del är nog inte riktigt mogna för att börja jobba. Och kanske de känner att det är för stort ansvar. Och det är ju ett ansvar.

Ska man locka mer folk ligger mycket i marknadsföringen, tror Marie Becker. Trelleborgs kommun har nyligen lagt ut några kortfilmer som ska visa på mångsidigheten i bland annat hemvården, få bort fördomarna och lyfta fram det som är bra med jobbet.

Om Isabel Weiland blir tillsvidareanställd – och det tyder mycket på att hon blir – skulle hon gärna vidareutbilda sig till undersköterska. Vilket i så fall kan göras på arbetstid. För hon blir nog kvar i vården.

– Man får väldigt mycket tillbaka, säger Isabel. Man får så mycket tacksamhet av att hjälpa kunderna med hela den breda insatsen vi gör. Bara att titta in och säga hej till någon kan göra nytta och få dem att känna sig trygga.

Lars ThulinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons