Annons

Inte ovanligt att elever felplaceras i särskola

De två bröderna som placerades i särskola på felaktiga grunder är inte unika. Det menar logopeden Helén Sämfors som stött på flera fall och nu tänker skriva en bok i ämnet.
Trelleborg • Publicerad 11 september 2007
Förnedrande och kränkande. Enligt Helén Sämfors är det inte helt ovanligt att elever skrivs in i särskola på felaktiga grunder.BILD: CLAES NYBERG
Förnedrande och kränkande. Enligt Helén Sämfors är det inte helt ovanligt att elever skrivs in i särskola på felaktiga grunder.BILD: CLAES NYBERGFoto: 

Helén Sämfors, logoped i Trelleborg, upprörs över fallet med de två bröder som TA rapporterade om förra veckan.

– Detta är ren förnedring. Särskolan är gjord för dem som har en utvecklingsstörning och därför inte kan uppnå målen i grundskolan. Har du en normalbegåvning ska du kunna nå upp till målen och annars är det grundskolan som ska se till att det sätts in tillräckligt med resurser, säger Helén Sämfors.

Annons

Hon känner igen historien de två bröderna berättar och har i sitt yrke som logoped stött på flera liknande fall där elever skrivits in i särskola trots att de inte lider av någon utvecklingsstörning. Hur många barn det handlar om totalt i Sverige kan Helén Sämfors inte säga.

– Men jag vet att det tyvärr inte är helt ovanligt. Och varje fall är ett fall för mycket.

En snabb fråga på internet bland kolleger gav genast exempel på flera fall runt om i landet. En av anledningarna till att barn och ungdomar felaktigt skrivs in i särskola är enligt Helén Sämfors att utredningarna kring dem inte håller måttet.

– Problemet ligger i att man ofta inte har en språklig utredning som görs av professionella och att logopeder inte är med tillräckligt mycket i processen.

Med logopedens perspektiv menar Helén Sämfors att man lättare kan se vilka som enbart lider av någon form av språkstörning och vilka som dessutom lider av någon form av utvecklingsstörning. Känner man inte till om det finns en språkstörning riskerar det att påverka hela utredningsarbetet och en elev kan framstå som utvecklingsstörd fast han eller hon är normalbegåvad.

Helén Sämfors anser att även ekonomiska resurser i skolan kan spela en viktig roll när någon skrivs in i särskolan.

– I skolvärlden är särskolan det enda stället där man har goda resurser. Det blir en nödlösning.

För att få mer rättssäkra utredningar menar Helén Sämfors att kommuner måste bli bättre på att ta in den kompetens som behövs. Ofta är det logopedens kunskaper som saknas.

– Varken psykologer eller pedagoger är professionella på det här området. Det ska finnas en logoped anställd i varje kommun för att man ska ha ett bra bedömningsunderlag. I dag finns omkring 20 logopeder anställda i Skånes 33 kommuner. Men varken Trelleborgs kommun eller Vellinge kommun finns med på den listan.

– Kommunerna kan göra så här utan att ta på sig något ansvar, de säger bara att de inte har pengar, säger Helén Sämfors.

Annons

Hon anser att de barn och ungdomar som drabbas utsätts för en grov kränkning. De får inte det stöd de har rätt till i grundskolan och i särskolan får de inte möjlighet att utveckla sin fulla potential.

– Och tyvärr är det en stämpel att ha gått i särskola. Man blir inte behandlad som normal, säger Helén Sämfors.

Kränkningen får enligt Helén Sämfors ofta effekter längre fram i livet. Inspirerad och upprörd av de fall hon själv stött på håller hon nu på att samla material till en bok i ämnet.

– Den ska handla om hur de som varit med om detta mår i dag. En del mår oerhört dåligt, säger Helén Sämfors.

Magnus Aspegren

0410-545 31

magnus.aspegren@trelleborgsallehanda.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons