Annons

Inte dyrare med station vid Nedre

Enligt Banverket behövs det troligen inget dubbelspår genom Trelleborg för att få plats med både pågatåg och godståg.
Trelleborg • Publicerad 23 januari 2007

Det betyder att det inte blir någon ekonomisk skillnad mellan alternativen med en station vid Sandmöllan och vid Trelleborg Nedre, vid hamnen.

– Det berättade Banverket för oss på måndagen, säger Catherine Persson (s), oppositionsråd i Trelleborg. Men det är viktigt att vi kommer till ett beslut snabbt i kommunen.

Annons

Tidigare har Banverket menat att alternativet med station vid Nedre skulle bli betydligt dyrare.

Håkan Petersson, projektledare på Banverket för pågatåg till Trelleborg, säger att det behövs ett beslut om vilken station Trelleborgs kommun vill satsa på under 2007.

– Annars hinner vi inte med att starta trafiken 2012 som planerat, säger han.

De nya uppgifterna från Banverket bygger på simuleringar som man gjort av den tänkta trafiken.

– Det handlar om halvtimmestrafik för pågatågen, säger han. Då ser det ut som om det inte behövs dubbelspår genom Trelleborg för att klara trafiken. I stället kan vi satsa mer på spåren närmare Malmö.

Catherine Persson framhåller att kommunen nu måste sätta till alla klutar för att få fram en plan för den nya stationen under året.

– Vi inom socialdemokraterna förordar en station vid Nedre, säger hon. Det beslutades på arbetarkommunens möte på måndagskvällen. Men det är ett stort jobb som ligger framför oss, så det gäller att inte tappa tempo nu.

Det handlar bland annat om att stadsbyggnadskontoret måste planera för den nya pågatågsstationen vid Nedre.

– Pågatågen är viktiga. Restiden blir betydligt kortare, bland annat ska det bara ta 45 minuter till Lund. Enligt Banverket ska de flesta tågen gå direkt till Lund också, säger Catherine Persson.

På arbetarkommunens möte diskuterades hela översiktsplanen för Trelleborg. Tjänstemän och konsulter som arbetat med planerna var med på mötet och informerade. S i Trelleborg ställer sig i huvudsak bakom tankarna i planen.

Annons

– Vi vill dock att alla tre alternativen för hur E 6 ska ansluta till Trelleborg ska vara med på utställningen. Men som det ser ut verkar alternativet med en dragning norr om Maglarp bäst, säger Catherine Persson. En ringväg är också nödvändig, anser vi. Bland annat måste Hedvägen avlastas.

Även här gäller det dock att snabba på besluten, menar Catherine Persson.

– . Vi vill inte att Banverket och Vägverket ska tröttna på oss och lägga pengarna någon annan stans, säger hon.

Lasse Bryggare

0410-545 71

lasse.bryggare@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons