Inget avtal med Trafikverket om ny ringväg
För knappt två veckor sedan publicerade Emil Samnegård (MP) delar av ett förslag till samverkansavtal mellan Trafikverket och Trelleborgs kommun på sin Facebook-sida. Av avtalet, som skulle vara undertecknat senast den 1 oktober, framgick att kommunen och kommunägda Trelleborgs hamn fullt ut skulle finansiera en ny östlig ringväg och östlig hamninfart.
Emil Samnegård, som är motståndare till ringvägen, var starkt kritisk: ”Om Trelleborg står för detta kommer skola, äldreomsorg, kultur, fritid, och allt annat kommunen gör, få stå tillbaka i många många år framöver”, skrev han.
Kommunalråd Mikael Rubin konstaterar att det inte är aktuellt att skriva under något avtal. Och att Emil Samnegård dessutom visste att det inte var aktuellt.
– Det avtalet togs fram i början av året och det var en möjlig lösning på finansiering. Sedan dess har det tagits fram en finansieringsstrategi. Jag tänker inte skriva under något avtal över huvud taget med staten, säger Mikael Rubin.
Men varför var avtalet med i styrgruppens handlingar om det inte är aktuellt?
– Vi försöker ha öppenhet och transparens. Alla dokument som vi arbetar med är med hela tiden. Att man sedan som motståndare till ringvägen inte kan hantera informationen är ett problem, säger Mikael Rubin som har gett kommundirektören i uppdrag att titta på om Emil Samnegård begick något fel när han offentliggjorde delar av samverkansavtalet.
Frågan hur en eventuell ringväg och östlig hamninfart ska finansieras kvarstår dock. Och Mikael Rubin är fåordig. Han hänvisar konsekvent till den nyligen framtagna finansieringsstrategin: ”Finansiella strategier för framtida investeringsbehov”.
I strategin pekas kommunens totala investeringsbehov ut - totalt 24 miljarder kronor de kommande 25 åren. Strategin innehåller också en rad förslag på hur kommunen ska finansiera investeringarna. Det handlar bland annat om egenfinansiering via effektiviseringar, ökad lånefinansiering, försäljning av kommunala tillgångar och försök att få EU-bidrag.
Det nämns dock inget om Trafikverket/staten.
Ska man utifrån det dra slutsatsen att kommunen kommer finansiera ringvägen utan stöd av Trafikverket?
– Det är en slutsats du drar, säger Mikael Rubin.
Ja, eftersom du hänvisar till den finansiella strategin och där nämns inte Trafikverket.
– Det är möjligt, säger Mikael Rubin.
Betyder det att ni inte räknar med att Trafikverket kommer att stå för en del av finansieringen av en ringväg?
– Det är väldigt vad du har svårt för att fatta. All finansiering finns i förslagen till finansieringsstrategi.
Enligt strategin beräknas byggnationen av ringvägen kosta 500 miljoner kronor. Därtill beräknas en östlig hamninfart kosta ytterligare 99 miljoner kronor.