"Ingen större skillnad mot en vanlig skola"
Innan Mattias Mohlin började på gymnasiet gick han på Liljeborgsskolan.
– Det kom dit någon och informerade om vad som var nytt men vi elever förstod det nog aldrig riktigt och lärarna kunde inte ge något bra svar, säger han.
Mattias berättar att det skämtades mycket om spjutspetskonceptet i Liljeborgs korridorer.
I dag är Mattias Mohlin ordförande för Söderslättsgymnasiets elevråd. Han säger att det inte pratas så mycket om spjutspetsskolan längre.
– Det fick myckt skit i början men nu har det runnit ut i sanden.
Han upplever inte att det finns några större skillnader i hur de arbetar på Söderslättsgymnasiet jämfört med ett annat gymnasium.
– Det enda märkbara är väl mentorerna och studietorgen.
Men när det gäller studietorgen tycker han inte att det används riktigt på det sätt som tanken var från början.
– Det funkar lite som ett grupprum under lektionerna, säger Mattias.
Han tycker att många av spjutspetsskolans idéer är bra men att det är väldigt individuellt hur mycket de behövs. Det gäller till exempel utvecklingsplanen.
– Jag sätter upp rena betygsmål tillsammans med min mentor, berättar Mattias.
De målen styr sedan till viss del hur mycket han engagerar sig i de olika kurserna.
– Om jag har som mål att få VG till exempel anstränger jag mig extra mycket med hemuppgifter.
Ett annat exempel på att det är individuellt hur spjutspetsskolan fungerar är mentorn.
– Jag tycker att det är bra att mentorn kan mina mål. Då kan han påminna mig under tiden kurserna pågår och istället för att vi ska konstatera att det inte gick bra efteråt.
Mattias upplever att han genom elevrådet har möjlighet att påverka undervisningen om han skulle vara missnöjd med något.
– Men det är inte så mycket prat om spjutspetsskolan bland eleverna, säger han.