Annons

Inga åtgärder efter färjeolycka

Utredningen runt fredagens färjeolycka pågår för fullt. Sjöfartsinspektionen påpekar allvaret i det inträffade, men har inga åtgärder.
Trelleborg • Publicerad 30 oktober 2007

Som en nyöppnad konservburk. Den liknelsen gör fartygsinspektören Joakim Heimdahl när han beskriver hur Unity Lines färja Galileusz såg ut efter den kört in i TT-Lines Nils Dacke på fredagseftermiddagen. Galileusz träffade Nils Dacke på ett av fartygets mest förstärkta delar och Galileusz fick en 25 meter långt reva i den 10 till 12 millimeter tjocka metallen. Nils Dacke skadades inte alls.

- Utgången var relativt lyckosam eftersom varken människor eller miljö skadades, säger Joakim Heimdahl.

Annons

Sjöfartsinspektionen har till uppgift att avgöra ansvarsfrågan och i det här fallet anser de att Galileusz är ensamt ansvarigt till olyckan, som är en av de större de senaste tio åren.

- Det är inte mycket vi kan göra på Sjöfartsinspektionen. Vi är ju inte ombord på båtarna och kontrollerar hur manövrering sker. Vi gör inte heller alkoholtester av kaptenerna. Det är rederiernas sak och i deras regler står det att förarna ska vara nyktra, säger han.

Hur ska en båtpassagerare veta om deras kapten är nykter?

- Det är en bra fråga. Om vi ska kunna göra något i framtiden så krävs en ny policy från högsta ort - sjöfartsdirektören.

Olyckor med stora båtar, som den i fredags, måste inte anmälas till polisen. Det är bara om någon anses vara åtalbar för det inträffade, till exempel om det finns misstanke om vårdslöshet eller berusning.

- Ofta är sådana här olyckor knutna till ett mänskligt misstag, så det brukar ej vara åtalbart, vi får se vad polisen kommer fram till, säger Joakim Heimdahl.

Johan Nordström

0410-54541

johan.nordstrom@trelleborgsallehanda.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons