Annons

Indraget körkort svider mest

Det gör ont att bli av med körkortet. Nu ryker det på ett år redan vid 0,2 promille. Vid grovt rattfylleri, det vill säga 1,0 promille, blir det indragning i två år. Lagändringen gäller från och med i natt.
Trelleborg • Publicerad 31 december 2011

Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille alkohol i blodet, eller 0,1 milligram per liter utandningsluft. Vid 1,0 promille, eller mer, räknas brottet som grovt rattfylleri. Enligt lagen som gäller till och med i dag, den 31 december, har straffet för rattfylleri av normalgraden vanligtvis medfört böter eller fängelse i högst sex månader. Körkortet har dragits in under varierande tid, från några månader upp till ett år, beroende på brottet.

Lagtexten föreskriver fängelse i högst två år för grovt rattfylleri, och indraget körkort under 12-36 månader. För grovt rattfylleri i kombination med grovt vållande till annans död har föraren riskerat upp till åtta års fängelse.

Annons

Att förlora rätten att köra bil svider mest, menar många och det är på den punkten som lagändringen blir snudd på dramatisk. Från och med den 1 januari skärps spärrtiden för återkallade körkort till att gälla minst ett år för rattfylleri, och två år för grovt rattfylleri.

Påföljden kan få stora konsekvenser, både för jobbet och fritiden, ekonomiska och rent sociala. När indragningen gäller i mer än ett år måste den dömde dessutom ta om sitt körkort, vilket är kostsamt och kanske inte helt oproblematiskt.

Räddningsplankan är att ansöka om deltaga i ett alkolåsprogram. Om detta beviljas slipper den dömde indraget körkort. Han, eller hon får dock endast framföra fordon som är utrustade med alkolås. Villkoret gäller i ett eller två år, beroende på brottsrubricering, och omfattar behörigheterna personbil, lätt och tung lastbil, buss, motorcykel samt moped, klass 1.

Under villkorstiden ska regelbundna läkarbesök samt kontroller av alkolåset genomföras. Med de nya reglerna hoppas regeringen minska kostnaderna och risken för återfall.

Antalet svenskregistrerade bilar, bussar och lastbilar som trafikerade vägarna under 2011 uppgick till cirka 4,5 miljoner. Mindre än en halv procent av dem är utrustade med alkolås. Snittkostnaden ligger på 15 000 kronor, plus några tusen om året för service, och för den som vänder på slantarna blir utgiften kännbar, i värsta fall omöjlig.

Fotnot: Alkohollåset bygger på teknik som gör att fordonet inte kan startas om det finns alkohol som överstiger 0,2 promille i förarens utandningsluft.

Martin Strandberg
Magnus Wegerup
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons