Annons

In med en vedklabb i tanken

I lördags kunde man se en sällsynt syn i Smygehamn. En gengasdriven bil med tre entusiaster som genomför en resa runt Sverige.
Trelleborg • Publicerad 29 juli 2007
Martin Johansson och Mikael Anderberg fyller på ved i gengastunnan bak på bilen. Bild: Tomas Nyberg
Martin Johansson och Mikael Anderberg fyller på ved i gengastunnan bak på bilen. Bild: Tomas NybergFoto: 
Ibland behövs det lite extra eld för att få fart på gasen från tunnan bak på bilen.
Ibland behövs det lite extra eld för att få fart på gasen från tunnan bak på bilen.Foto: 
De tre killarna har all kompetens för att få gengassystemet att fungera. De tänker också på säkerheten med en kolmonoxidmätare i bilen.
De tre killarna har all kompetens för att få gengassystemet att fungera. De tänker också på säkerheten med en kolmonoxidmätare i bilen.Foto: 
Marschfarten på resan genom Sverige är 80 kilometer i timmen, men i uppförsbackarna går det långsammare.
Marschfarten på resan genom Sverige är 80 kilometer i timmen, men i uppförsbackarna går det långsammare.Foto: 

– Jag har funderat på detta med biobränsle för bilar och byggde en prototyp för några år sedan. Och nu drog jag med mig mina kompisar Martin Johansson och Mikael Anderberg på att bygga en gengasdriven bil och köra runt Sverige med som ett test, berättar Johan Linell medan han stampar ner veden i tunnan som sitter bakpå bilen, en gammal Volvo 142.

De tre killarna är kompisar från deras marintekniska gymnasieutbildning. Den veddrivna bilen är ett försök att hitta nya vägar för miljötänkandet.

Annons

– Man kanske kan bidra till att minska växthuseffekten, säger Johan Linell.

Färden genom Sverige började i Furudal i Dalarna och har sedan gått norrut, så långt man kan komma i Sverige.

– Vi körde ända upp så långt det finns farbar väg, berättar Johan Linell. Och här i Smygehamn vill vi så långt söderut man kan komma.

Efter Norrlandsresan har de tre kört ner längs västkusten och drar nu vidare längs ostkusten upp mot Furudal igen.

– Allt har fungerat bra, berättar Johan Linell.

Men det är ett skitigt jobb att köra med gengas, vilket syns på de tre killarna.

Under andra världskriget, när gengasen upplevde sin storhetstid i Sverige på grund av oljebristen, inträffade en del olyckor med gengas.

– Det är framför allt risken för att drabbas av kolmonoxidförgiftning, säger Johan Linell. Men vi är mycket noggranna och har en mätare i bilen för säkerhets skull.

Under andra världskriget var det många som körde gengasbilar som inte var riktigt medvetna om faran.

– Man startade inne i garage ibland för att man inte orkade dra ut bilen, säger Johan Linell.

Annons

Lasse Bryggare

För den som vill läsa mer om de tre kompisarnas färd och om gengasbilen finns all information på webben på adressen vedbil.se.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons