I verkstaden väntar de på ruschen
Det är den ovanligt varma hösten som är förklaringen till att få har bytt till vinterdäck hittills. Det menar Inge Nyström som är chef på Euromaster i Trelleborg. Bortsett från en del extra telefonsamtal, som resultat av några frostiga nätter häromveckan, har det varit lugnt.
– Folk lär sig aldrig. Vi har en kund som för dagbok över vädret. Enligt honom kom första snön i fjor redan i oktober, men säger du det till någon så tror de dig inte, säger Inge Nyström som varit i branschen i 40 år.
Trots att de senaste två vintrarna varit hårda och snörika verkar trelleborgarna alltså inte speciellt stressade. På Euromaster förvarar drygt 1000 bilägare sina däck. Deras byten började bokas in redan i mitten av oktober.
– Vi har väl bokat in dem ungefär två veckor framåt. Sen tillkommer ju alla som inte har sina däck här men ringer och vill få bytt, säger Inge Nyström.
I verkstaden finns trots allt en hel del att göra. En kvinna som nyss lämnat ifrån sig nycklarna till sin bil slår sig ner för att dricka av automatkaffet som hör alla verkstäder till. Samtidigt kör Karl Jönsson in hennes bil.
På tio minuter har han och Bengt Larsson fått av sommardäcken och satt på den kommande säsongens och kvinnan kan köra vidare.
– Jag köpte ny bil för en månad sedan och det dröjde inte länge innan vinterdäcken var på. Så nu är både min bil och flickvännens klara. Jag brukar alltid försöka hinna med det innan ruschen börjar, säger Karl Jönsson.
För firmans del vore det bäst om så många som möjligt tänkte som han, och bytte däck redan nu. Av erfarenhet vet man att det alltid är många som ringer i panik runt den 1 december, när det blir lag om vinterdäck vid vinterväglag. Ju fler som är avklarade innan dess, desto större chans att man hinner med de andra då.
På något sätt har ändå de senaste vintrarna etsat sig fast hos bilförarna. Inge Nyström upplever att allt fler väljer dubbdäck.
– De flesta bildade sig en uppfattning i fjor. Har man känt hur det är att köra på ishalka utan dubbar så vill man inte vara med om det igen, säger han som uppskattar fördelningen när det gäller dubbdäck och vanliga vinterdäck till ungefär hälften-hälften.