Annons

I mystiska målningars spår

De må kanske inte vara några mästerverk, men för gårdsägaren är de ovärderliga. Gylle-Fjärdingslövs Byalag gav sig på söndagen ut för att höra spännande historier bakom olika gåramålningar.
Trelleborg • Publicerad 24 juni 2007
Hans Peter Svemark och de andra i byalaget tog sig runt till gårdarna på cykel.
Hans Peter Svemark och de andra i byalaget tog sig runt till gårdarna på cykel.Foto: 
Sven-Bertil Swensson visar upp en gåramålning av Annarpsdal. Bild: Claes Nyberg
Sven-Bertil Swensson visar upp en gåramålning av Annarpsdal. Bild: Claes NybergFoto: 

Gåramålningar är tidiga målningar av gårdar, som gjordes mellan slutet av 1800-talet och 1930. Gylle-Fjärdingslövs Byalag beslutade sig för att besöka gårdar där gåramålningar varit på vift, men på något sätt kommit tillbaka.

– Det är ju kulturhistoria. De är oftast förskönade, vilket gör dem lite annorlunda, säger Birgitta Assarsson.

Annons

Gåramålningarna var nämligen en statussymbol och stämde sällan med verkligheten. Trädgården var vackrare, himlen alltid blå och ett och annat träd lades gärna till.

Gåramålarna var sällan konstnärligt skolade och nöjde sig oftast med mat och husrum som betalning.

Birgitta och Ulf Assarssons gård har inte varit i släkten särskilt länge, men de söker gärna upp ledtrådar för att få veta mer.

– Man får hitta skärvor här och där att samla ihop, säger Birgitta Assarsson.

Erik Thuring på Gyllero fick tillbaka två gåramålningar av en slump. Efter att ha slaktat gäss en gång för många år sedan visade det sig att slaktarens fru var släkt med den förra ägarinnan av hans gård.

På en av målningarna som nu åter hänger hemma på gården är huset målat blått, en färg som huset aldrig haft. Mysteriet sätter fart på en mängd spekulationer. För det är ett kunnigt byalag som möts.

– Den blå färgen kanske var dyrast, föreslår Hans Peter Svemark.

Även Sven-Bertil Swensson fick tillbaka sin gåramålning 1992 av en tillfällighet.

– Den har ju inget värde för någon annan, utan hör hemma på gården säger Sven-Bertil Swensson, som har studerat målningen noga.

Efter dagens besök var säkerligen åtminstone ett par frågetecken utredda.

Christina Malmberg

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons