Hus i vägen för tåg
Banverket har som målsättning att kunna bedriva pågatågstrafik mellan Trelleborg och Malmö. För att det ska kunna göras måste nuvarande järnvägsspår byggas om.
Men det kan finnas fastigheter som ligger i vägen för det planerade spåret.
– Det kan handla om tre till fem fastigheter. Men än så länge är inget bestämt. Det kan komma justeringar som gör att ingen behöver flytta, säger Ingela Olofsson som är projektansvarig på Banverket.
För ägarna till fastigheterna är det svårt att göra motstånd mot den planerade ombyggnaden.
– Järnvägsplanen ger Banverket formell rätt att köpa fastigheterna som ligger på marken där järnvägen ska gå, säger Ingela Olofsson. Det är inte bara fastigheter som kan komma att behöva ändras, utan även oskyddade övergångar på nuvarande järnvägsspår. Att en övergång är oskyddad betyder att det inte finns några signaler och bommar vid den.
– Det får inte finnas oskyddade övergångar på spår där det går tåg i över 160 kilometer i timmen, förklarar Ingela Olofsson.
Pågatågen överstiger den hastigheten. Det innebär att de 22 oskyddade övergångar som finns på Trelleborgsbanan kommer att tas bort.
– Det finns dessutom fem stycken övergångar med bommar. När det gäller dem kommer vägen i stället att ledas under järnvägsspåret, säger Ingela Olofsson.
Hon berättar att många som berörs av den planerade utbyggnaden undrar hur de kommer att påverkas.
– Det stora flertalet är dock positiva. Detta handlar om att man ska kunna ta sig mellan Trelleborg och Malmö på ett snabbt och smidigt sätt.
I dagsläget arbetar Banverket med att färdigställa rapporten om hur pågatågen ska ledas. Rapporten ska vara färdig i april. Därefter ska länsstyrelsen titta på den för att se hur stor miljöpåverkan pågatågstrafik på Trelleborgsbanan kommer att ha. Tidigast 2011 kommer det vara möjligt att åka pågatåg mellan Trelleborg och Malmö.
Morten Rosenberg