Annons

Hopp för drabbade av modemkapare

Regeringens besked om att man ska ta krafttag mot modemkapare och SMS-bluffare väcker visst hopp hos Trelleborgs konsumentsekreterare Frida Winitsky - och hos de hundratals trelleborgare som hittills drabbats.
Trelleborg • Publicerad 23 juli 2004

Konsumentminister Ann-Christin Nykvist tillkännagav på torsdagen en hårdare linje mot modemkapare - det vill säga oärliga entreprenörer som utifrån får tag i modemsurfares telefonlinje, kopplar över till ett betalnummer i utlandet och sedan debiterar den ofrivilliga kunden. Det är ett av vår tids största konsumentproblem, anser ministern, som därför gett Konsumentverket i uppdrag att under hösten genomföra en informationsinsats om modemkapningar, samt en kartläggning av hur man kan få bukt med det liknande fenomenet med försåtliga SMS-tjänster för mobiltelefoner. Även bankerna och flera Internetoperatörer som Telia Sonera och Tele 2 är kontaktade för att diskutera lämpliga insatser. - Jag hoppas att det här ska kunna leda till resultat - äntligen, kommenterar Frida Winitsky, konsumentsekreterare på Trelleborgs kommun. - Modemkapningarna har varit vårt största problem i flera år. Under de senaste sex-sju åren har jag säkert haft ett par hundra fall på mitt bord, och det har tagit mycket tid och ork. Samtidigt är Frida Winitsky inte övertygad av konsumentministerns formulering att man ska "genomföra en informationsinsats" för att få bukt med problemen. - Vad betyder det, egentligen? frågar hon sig. Egentligen vet de ju vilka de här människorna är som håller på med kapningarna, men juristerna säger att så länge det inte finns något riktigt att ta på kan man inte göra något åt dem. Och de skrattar säkert åt både Konsumentverket och ministern, och hittar på nya bluffar. Å andra sidan har allmänheten blivit mer vaksam, och många har också laddat ner skyddsprogrammet "bluffstopparen" från Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se). Bara de som surfar på Internet via modem kan drabbas av bekymret. Men å andra sidan beräknar man att omkring 70 procent av alla privatpersoner som surfar på Internet göra det via modem. Ett annat, växande bekymmer är de försåtliga SMS-tjänsterna som drabbar mobiltelefonägare. En SMS-bluff kan gå till så att mobilen får in meddelandet "samtal missat", varpå den som ringer upp det angivna numret hamnar på en betaltjänst. - Man ska absolut inte svara på ett okänt SMS som ber en ringa upp, råder konsumentsekreterare Frida Winitsky. Är det någon som söker en får de väl ringa på nytt om det är viktigt.

Camilla Erkenfeldt camilla.erkenfeldt@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons