Högre trafiksäkerhet vid Pilevallskolan
Det ska också ses till att avlämning och hämtning från daghem och fritidsverksamheten sker från korsningen Odalvägen/Allmogevägen i närheten av Pilevallskolan. Tekniska nämnden beslutade om dessa åtgärder vid sitt senaste sammanträde. - Införandet av 30 km/tim på Pilvevallsområdet, Odalvägen, Allmogevägen och Blomstervägen har inte fått alla bilister att dämpa farten, vilket har fått många att reagera, bland annat föräldrar, som krävt att det görs fler åtgärder. - Problemet är att det inte räcker med att sänka hastigheten till 30 km/tim. För att det ska få full effekt måste vi nu göra de båda guppen och se över refugerna, säger Bengt Lander, projekteringschef på kommunal teknik, som har gjort en utredning om trafikförhållandena i området. Utredningen presenterades för tekniska nämndens ledamöter i onsdags och låg till grund för försöket att förbättra trafiksituationen. I sin presentation pekade Lander på en del övergångsställen som bör utrustas med mittrefug och de refuger som kan tänkas breddas för att öka trafiksäkerheten. Ett flertal korsningar i området har byggts om för att bilisterna ska hålla hastighetsgränsen. En annan åtgärd är avstängningen av infarten till Köpingegatan från Engelbrektsgatan. - Olycksrisken vid 30 km/tim är mycket liten. Skulle det inträffa en olycka är det liten risk att skadorna på en oskyddad trafikant ska bli omfattande. Det är därför viktigt för trafiksäkerheten att den beslutade hastighetsgränsen verkligen är 30 km/tim, skriver Lander i sin utredning som också undertecknats av Lennart Lindsjö, chef för kommunal teknik.