Höga plank krävs för skydd mot buller
Det visar utredningen som Trivector Traffic gjort om vilka bullereffekter en utbyggnad av en östlig infart till hamnen enligt Tengbomgruppens förslag får på bostäderna i närheten.
Det är framför allt buller från järnvägen som kräver höga plank, enligt utredningen. Bullret från vägtrafiken skulle kunna klaras med en meterhög mur utom för bostäderna närmast avfartsrampen där det krävs bullerskydd på två meter, enligt konsulten.
För att klara bullret från järnvägen krävs däremot betydligt högre skydd, enligt utredningen.
Det handlar framför allt om skydd för uteplatser på tomterna längs järnvägen som ligger mellan huset och spåren, då ljudet reflekteras mot fasaden. Inte ens med mycket höga plank går det att klara riktvärden på alla fastigheter, menar Trivector Traffic. Om man accepterar att riktvärden ej klaras för de två mest utsatta fastigheterna i nordväst kan övriga klaras med fyra meter höga plank.
Åt sydost klaras riktvärdena med fem meter höga plank om de sätts upp vid vägkanten. Om godstågen körs i 40 kilometer i timmen kan planken bli en meter lägre.
Enligt konsulten kommer avgaserna att ligga klart under normerna för partiklar, kvävedioxid och svavel.