Hemlig lyxsportbil tillverkas i Trelleborg
Leopard Automobil har i det längsta försökt hålla sina planer på den nya sportbilen hemliga. Men nu kan TA avslöja att en exklusiv bil kommer att tillverkas i Trelleborg till hösten.
Företaget bildades 1995 och har sedan dess arbetat med att ta fram bilen, som under sin retrokaross rymmer högteknologi av modernaste klass. För tre år sedan invigdes företagets anläggning i en upprustad flygplansfabrik i Mielec, sydöstra Polen. Året efter, 2003, var det första exemplaret färdigt och visades för ett fåtal entusiaster i Sverige. I år har bilen visats upp i Paris och intresset var enligt vd: n Alf Näslund stort.
– Det var mycket positivt, säger han och berättar att man just nu är inne i ett känsligt skede där man undersöker marknaden för lyxbilen. Redan för tio år sedan tog Alf Näslund fram en prototyp till en ny sportbil men under arbetet växte så många nya idéer fram att han bestämde sig för att skapa en helt ny bil i stället.
Till hösten kommer tillverkningen i gång, grundarbetet sker på fabriken i Polen medan all slutmontering sker i Trelleborg. I dagsläget är det inte känt hur många som kommer anställas i Trelleborg. Företaget har just nu 15 personer anställda. Grunddragen till sportbilen lades redan på 1930-talet i Polen. Sedan stoppade kriget alla planer och därefter lade sig järnridån mellan öst och väst. Trots det kalla klimatet fick sportbilsentusiasten Alf Näslund kontakt med den polske ingenjören Zbyslaw Szwaj, som låg bakom idén till bilen men inte hade möjlighet att bygga den. När sedan kommunismen föll öppnades Polen och möjligheten att bygga bilen i Mielec öppnades. Där hade det sedan andra världskriget tillverkats militärflygplan och stor teknisk kunskap fanns när många flygplansarbetare blev utan arbete.
Men trots att den första ritningen gkordes för 70 år sedan är allt modernt under karossen.
– Vi kommer bland annat att kunna styra inställningar i motorn via satellit här från Trelleborg, säger Alf Näslund.
Han menar att marknaden främst är tänkt ute i Europa, åt förmögna personer över 55, där han tror det största intresset finns.
– Den är ju inte billig. Priset kommer ligga på 1,1 miljoner kronor, säger Alf Näslund.
Än så länge är det inte klart när bilen kommer lanseras i Sverige. Först måste flera alternativa metoder för tillverkning undersökas.
Kristofer Naess
0410-545 00
kristofer.naess@allehandasyd.se