"Hela historien är beklaglig"
– Hela historien är beklaglig. Vi ingår ju i samma nätverk som företagarna som har drabbats och då spiller det naturligtvis över på oss, säger Barbro Bengtsson.
Det är i nuläget inte klart hur TFF kommer att agera angående avtalet med Totalkiosk. Men Barbro Bengtsson utesluter inte att klubbens rutiner kring hur man kontrollerar sina samarbetspartners kommer att förändras.
– Vi får se vad som händer framöver. Att Totalkiosk har problem med sin betalningsförmåga är nytt för mig men det är klart att detta kan leda till att vi blir tvungna att göra noggrannare kontroller när vi tecknar avtal, säger Barbro Bengtsson.
Det var hösten 2008 som TFF inledde samarbetet med Totalkiosk. Via terminaler runt om i Trelleborg skulle människor kunna boka biljetter till TFF:s matcher och ta del av videoklipp från deras träningar.
Men varken biljettbokningsfunktionen eller andra utlovade funktioner har kommit i gång.
– Det har dragit ut på tiden. Men vi fick besked via mejl förra veckan om att bland annat videofunktionen var på gång, säger Barbro Bengtsson.
Kalmar FF har tidigare samarbetat med Totalkiosk. Och i Kalmar kände sig flera lokala företagare lurade. Bland annat marknadsfördes vissa tjänster som gratis, trots det dök fakturor upp hos de företagare som hade ingått avtalet med Totalkiosk.
– Jag kollade med Kalmar FF vad de tyckte om Totalkiosk. De sa att det hade varit en del barnsjukdomar i början men att allt löst sig efter hand, säger Barbro Bengtsson.
Gjorde ni någon kreditupplysning på Totalkiosk?
– Det gjorde vi inte och så här i efterhand borde vi naturligtvis ha gjort det. Som jag sa tidigare så kan jag bara beklaga att TFF:s namn figurerar i det här sammanhanget, säger Barbro Bengtsson.