Annons

Handeln i centrum hotar att försvinna

Trelleborg tappar allt mer handel till Malmö
Trelleborg • Publicerad 23 augusti 2005

Matvaror köper trelleborgarna helst på hemmaplan. Men kläder och saker till hemmet köper man i Malmö. Om den trenden fortsätter kommer snart Trelleborgs centrumhandel försvinna helt visar en ny rapport.

I tre år har Trelleborgs stadskärna undersökts av organisationen Handelns Utredningsinstitut. Och trots att handeln är förvånansvärt livlig så pekar trenden nedåt. Handelsutbudet krymper allt mer.

Annons

– Det är en dålig utveckling. Centrumet krymper och blir allt mer koncentrerat till Valen, menar Sven Arne Carlsson, regionchef på Svensk Handel, som presenterade institutets resultat för 2004.

Jämfört med året innan har man tappat handel av sällanköpsvaror i Trelleborg. Detta är till exempel kläder, möbler och husgeråd. Den andra delen, dagligvaruhandel, går upp något men ligger ändå under snittet. Totalt har handeln i Trelleborg ökat med mindre än en halv procent, samtidigt som genomsnittet i Skåne ligger på över fem procent.

– Trelleborg håller inte i sin köpkraft. Inte heller i turisterna, de bara passerar, säger Sven Arne Carlsson.

Det finns likheter

Men i undersökningen, som gjorts på flera stadskärnor och köpcentrum i Skåne, finns också Ystad och Ängelholm. Städerna har likheter med Trelleborg men har till skillnad från Trelleborg en positiv handelsutveckling. Ystad har lyckats bra främst på grund av sitt geografiska läge, långt från storstadsregioner och konkurrerande köpcentra. Ängelholm däremot ligger i ett utsatt konkurrensläge.

– Men där har man lyckats tack var bra citysamverkan, säger Sven Arne Carlsson som lyfter fram Ängelholm som en förebild.

Tack vare samarbete mellan fastighetsägare, kommun, och handlare har man hållit kvar kunderna i staden. Arrangemang som långlördagar samt gemensam marknadsföring har givit resultat. Liknande försök har även gjorts i Trelleborg men samarbetet har inte lyckats på samma sätt.

Den tappade handeln i Trelleborg fångas upp av Malmö, där både köpcentrum och stadskärna ökat under 2004.

Tvärtemot vad många tror så tappar inte stadskärnan attraktionskraft av köpcentrum strax utanför. Det skulle betyda att stormarknader runt om Trelleborg skulle kunna generera mer kunder i stan, i stället för att stadskärnan skulle utarmas.

– Handel ger handel, resonerar Sven Arne Carlsson.

Annons

– Mer handel drar till sig köpkraft utifrån, även till stadskärnorna.

Kristofer Naess

0410-545 00

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons