Annons

Han tar vägen mot havet

På en smal väg rattar Robin Jardstedt säkert sin dumper med 40 ton sten ut till änden av den nya västra pirarmen i Trelleborgs hamn. På båda sidor fräser Östersjöns kalla vatten mot isen på vågbrytarens sidor.
Trelleborg • Publicerad 16 februari 2012
Foto: Tomas Nyberg
Den nya vågbrytaren sträcker sig nu nästan halvägs ut till fyren vid inloppet.
Den nya vågbrytaren sträcker sig nu nästan halvägs ut till fyren vid inloppet.Foto: 
Grävmaskiner såldes på blocket.
Grävmaskiner såldes på blocket.Foto: 
Fartygen med sten från Halland lossas vid en tillfällig plats långt ute i hamnen.
Fartygen med sten från Halland lossas vid en tillfällig plats långt ute i hamnen.Foto: 
Robin Jardstedt tar stenen till havet på den smala vägen.
Robin Jardstedt tar stenen till havet på den smala vägen.Foto: Tomas Nyberg
70 lass sten tar det att tömma en båt. Det kommer en båt om dagen i nästan ett år.
70 lass sten tar det att tömma en båt. Det kommer en båt om dagen i nästan ett år.Foto: 
Foto: Tomas Nyberg

– Jag får än så länge backa ut till den väntande grävmaskinen, berättar han. Visserligen har jag en kamera som ger en bild bakåt, men jag använder mest backspeglarna. Man vill ju gärna se var hjulen är när man backar här ute.

Arbetet med de nya vågbrytarna går framåt som det är tänkt. Den västra pirarmen har redan nått halvägs ut mot fyren vid farleden och arbetet med den östra vågbrytaren har också startat.

Annons

– Vi har haft lite inkörningsproblem med lossningen av tågen som levererar sten till den östra piren, säger Leif-Göran Johnsson på Jonab, huvudentreprenör för utbyggnaden. Men nu har vi fått det att fungera med hjälp av två skopor.

Leif-Göran Johnsson berättar att det var likadant med lossningen av fartygen med sten vid starten.

– Till att börja med tog det 17–18 timmar att lossa en båt, nu går det på 8 timmar. Det fungerar helt enligt schemat, med en båtleverans per dag.

Robin Jardstedts dumper lastas full med sten. Det blir mellan 35 och 40 ton sten i varje lass.

– Det tar ungefär 70 lass att tömma en båt, säger han.

På vägen ut går fordonet tungt och stadigt, men när all stenen lossats blir färden inåt skumpigare. Det krävs precision för att kontrollera fordonet på den smala vägen uppe på piren. Jobbet pågår veckan runt.

– Jag jobbar måndag till fredag, berättar han. På helgen är den en annan kille som avlöser mig.

Det som nu byggs är själva kärnan i de nya vågbrytarna. De ska sedan täckas med storsten, som står emot vågornas kraft. Längst ut blir det stenar som väger upp emot sju ton.

Där blir pirarna 25 meter breda på botten. Längst ut är djupet sex meter och eftersom piren ska sticka upp fyra meter över vattenytan blir den sammanlagt tio meter hög.

Rip Nilsson sköter grävskopan längst ut. Han ser till att stenen kommer på exakt rätt plats i vattnet.

– Det går bra, tycker han. Vi har hunnit ganska långt redan.

Louise Löfgren
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons