Annons

Han ska skydda miljön när olyckan varit framme

Efter olyckan gäller det att begränsa skadan. Det är då Måns Krook kommer in. Han är en av åtta miljörestvärdesledare i landet och hans uppgift är att avgöra vilka insatser som behöver göras för att miljön ska ta så liten skada som möjligt.
Trelleborg • Publicerad 17 februari 2008
Måns Krook är en av landets miljörestvärdesledare. Hans uppgift är att begränsa skadorna efter en olycka med utsläpp. Bild: Claes NybergFoto: 

Först kommer olyckan: en tankbil välter efter en kollision och olja börjar läcka ut på vägen och rinner ner i diket bredvid. En del av oljan rinner också ut på lantbrukarens fält. Först kommer räddningsinsatsen, att ta hand om den skadade föraren, få den havererade tankbilen ur vägen så att trafiken kan komma igång igen. Men oljan är kvar.

Det är då Måns Krook kommer in. Hans uppgift är att begränsa skadorna på miljön. Skadan ska bedömas, beslut ska tas om vad som behöver göras, resurser ska beställas fram.

Annons

- Min uppgift är att bestämma vad som ska göras, vem som ska göra det, hur och när det ska göras, säger Måns Krook. Jag kommer alltid in efter att skadan har skett.

Miljörestvärdesledare är en vidareutveckling av uppgiften som restvärdesledare. Det bygger på ett avtal mellan försäkringsbranschen och landets räddningstjänster. I hela landet finns omkring 100 restvärdesledare men bara åtta miljörestvärdesledare. - Jag hade varit restvärdesledare ett antal år när jag blev tillfrågad centralt om jag var intresserad. Eftersom jag jobbat med miljöfrågor så låg det nära tillhands, säger Måns Krook. Jag ska också fungera som bollplank för resten av landet när det gäller miljön.

Måns Krook började i Trelleborg vid årsskiftet när han fick tjänsten som brandingenjör. Innan dess hade han jobbat ett antal år på räddningstjänsten i Malmö.

- Ett utsläpp kan få stora konsekvenser även om det sker på långa avstånd från en vattentäkt, säger Måns Krook. Det gäller att begränsa utsläppen snabbt. Kanske ska en absorberande läns läggas ut eller en sjunkgrop grävas. Stora värden kan räddas enkelt och snabbt.

I hans uppgifter ingår också att hålla kontakten med Vägverket om trafiken behöver stängas av under bärgning. Det är upp till ägaren att beställa bärgning och det kan ta tid om föraren hamnat på sjukhus. Bärgaren jobbar inte utan att han har en beställare/betalare.

- Nersmutsat släckvatten efter en brand kan vi inte heller släppa ut, säger Måns Krook. Det måste samlas upp.

Christer Hansson

0410-545 42

christer. hansson@trelleborgsallehanda.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons