Annons

Han hade låda på ryggen

Tycker du inte att du har fått tillräckligt med vykort i sommar? Efter Postens räd med gående brevlådor på sta'n kan det bli ändring på det.
Trelleborg • Publicerad 11 juli 2006
Helge Nilsson, själv gammal brevbärare, passade på att posta ett vykort i Rolf Nilssons låda. Bild: Mårten SvemarkFoto: 

Brevbärarna Maria Ryland och Rolf Nilsson gav sig på tisdagsförmiddagen ut på sta'n med en brevlåda på ryggen, ett par pennor och en stor bunt vykort med sommarmotiv.

– Gratis, det är bra! För turisterna också som kan skicka till hela Sverige. Enda problemet är att komma ihåg postadresserna, säger Inger Larson, och fyller raskt i ett vykort på stående fot.

Annons

Rolf Nilsson som har arbetat som brevbärare i 38 år berättar att det inte skickas i närheten så mycket vykort som förr.

– Det här är jättekul. Det här är ett sätt att hitta nya kunder och visa att Posten finns kvar. Nu är det mest Internet och mobiltelefoner som gäller. Det kommer en del kort från de som reser långt bort som Thailand och så, men inom Europa är det väldigt lite, säger han.

När Inger och Hans Larson reste i Sydamerika använde de en resedagbok på nätet för att kommunicera med bekanta hemma.

– Det var kul. Och rimliga pengar. På så sätt har man väl kanat med i det nya, säger Hans Larson.

Men samtidigt tycker de att det är lite tråkigt att det sitter färre kort på köksdörren numera. Tidigare i veckan gick de mobila brevlådorna i Åhus och fick positivt gensvar.

– Det är för att sprida lite glädje och göra någonting trevligt. Och så vill vi uppmuntra folk till att skicka kort, säger Annika Lundqvist, informationschef på Posten Skåne.

Det är första gången idén provas i Trelleborg. Men förra året fanns gående brevlådor i både Ystad, Malmö och Lund. Tydligen är det få saker som går upp mot en gammal klassiker.

– Det finns undersökningar som visar att det som folk blir mest glada för är just ett riktigt kort. Det är också för att visa ungdomar som inte riktigt har den traditionen vad trevligt det är. Nu möter man kunderna på ett annat sätt än vad man gör annars som brevbärare eller när folk kommer till posten, säger Annika Lundqvist.

Christina Palmgren

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons