Annons
Även om kommunen bestämmer sig för att inte bygga ut hamnen enligt planen så finns det ett behov av investeringar på 370 miljoner kronor. Om kommunen säger ja så kan utbyggnaden ske i etapper, i takt med att trafiken utvecklas. Det framgick av en information som Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn, gav politikerna i Trelleborgs kommunstyrelse på sammanträdet i torsdags.
Trelleborg • Publicerad 10 april 2010
Foto: 
En utbyggnad av Trelleborgs hamn kan ske steg för steg när ekonomin tillåter och volymerna kräver det.
En utbyggnad av Trelleborgs hamn kan ske steg för steg när ekonomin tillåter och volymerna kräver det.Foto: 

TRELLEBORG. För en gångs skull verkar också kommunalrådet Ulf Bingsgård (M) och oppositionsrådet Catherine Persson (S) överens. Båda menar att en etappvis utbyggnad av hamnen ser bra ut.

– Det var en bra och saklig diskussion på kommunstyrelsens möte, säger Ulf Bingsgård.

Annons

Catherine Persson anser att det är en god idé att ta en utbyggnad steg för steg.

– Man kan ju få prognoser på trafikutvecklingen och göra bedömningarna efter det, säger hon.

Att det får konsekvenser även om man väljer att inte bygga ut hamnen tycker Ulf Bingsgård är en viktig aspekt.

– Malmö hamn är ju redan igång med att bygga om för att kunna ta emot större fartyg. Det finns en risk att vi förlorar trafik om hamnen inte byggs ut.

Ulf Bingsgård menar också att med en etappvis utbyggnad så blir den ekonomiska påfrestningen mindre.

– I ett första skede skulle man bygga ut de nya pirarna och muddra så att de större fartygen kan komma in. Det skulle kosta cirka 417 miljoner kronor och göra det möjligt att fortsätta utbyggnaden.

Om utbyggnaden inte blir av menar hamnen att man i vart fall måste göra förändringar för 370 miljoner kronor i hamnen, om man ska fortsätta driva verksamheten. Det handlar bland annat om större vändbassäng, flytt av gamla vågbrytare söderut och muddring för att kunna ta emot större färjor.

– Då finns det ingen möjlighet att fortsätta utbyggnaden. Det blir inga fria ytor i hamnen att använda till bostäder och vi får inte den positiva miljöeffekten av att färjorna flyttar längre ut, säger Ulf Bingsgård.

Ulf Bingsgård menar också att hamnbolaget har en i grunden god ekonomi. Han ser ingen stor ekonomisk risk i att satsa på en utbyggnad i etapper.

– Den senaste utbyggnaden på cirka 200 miljoner kronor betalades direkt ur kassan utan att ta lån, säger han.

Annons

Om det kommer ett godkännande av planerna för en utbyggnad från miljödomstolen under våren föreslår hamnen att kommunen ska godkänna investeringen i den första etappen av utbyggnaden i maj. Arbetet skulle då kunna komma igång i oktober i år. De nya pirarna skulle kunna stå klara i januari 2012 och muddringen i den nya hamnbassängen skulle kunna vara klar ett år senare, i januari 2013.

I den ekonomiska kalkylen finns också en försäljning av Hamngatan 9 och Stationshuset för sammanlagt 70 miljoner kronor.

Martin Strandberg
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons